tisdag, juli 03, 2018

En hel flaska

- Drack du opp en hel flaska whisky när du var i Sverige, frågade morfar i huset häromsistens med ögon runda som tefat.
- Jo, men...
- Tänkte du inte alls på vad som hade kunnat hända?
- Ja, men...
- Du var ju då full hela tiden.
- Nä, för...
- Har du blivit en riktig suput?
- Nej, för...
- Tänk så T fick skämmas för dig.
- Absolut inte för...
- Va, drack du Absolut också?
- Nä, det gjorde jag inte.


Tur att jag hade sparat tomflaskan med whisky.
Och jodå, visst drack jag en hel flaska whisky, men den var som ni ser pytteliten. Morfar i huset såg lite slokörad ut när jag gav honom tomflaskan. Han muttrade något om listiga fruntimmer, som för män bakom ljuset. Men han skulle ha lyssnat på mej från första början, så skulle han ha förstått. Och skulle han ha tänkt efter skulle han nog ha insett att jag aldrig i världen skulle ha tömt en hel stor whiskyflaska på en liten vecka. Nej, whiskyn ska avnjutas i små klunkar då man vill ha något lent i halsen. Så det så.
Tack till lillsyrran, som fyllde vårt kylskåp i stugan!

Inga kommentarer: