lördag, augusti 04, 2018

Kymmeneälv-dagen

Idag har jag varit iväg med morfar i huset till Bruket och firat Kymmeneälvdagen.


Det är vackert i Bruket, så vackert.

Framsidan av "Spruthuset" ser ut så här med hantverksbodar i de olika utrymmena.

På älven kan man kanota eller suppa. Enligt uppgift, så var vattnet 29 grader varmt. Till och med morfar i huset funderade om han skulle kunna ta sig ett dopp i den temperaturen.

Man kunde också åka flotte på älven. Vi hade endast åtta euro i kontanter, så vi fick snällt avstå från den färden.

Sommarteatern är slut för länge sedan. Tyvärr hann jag inte iväg och se den i år.

Vad tror ni att döljer sig här då? Jo, Strömfors Bed & Bistro. Kul grind, måste jag säga.

Ett ensamt äppelträd, står på Stallbacken. Det är lite underligt beskuret, men fullt av goda små äpplen.

Kymmeneälv-dagen var en tillställning för hela familjen.
Ponnyn Goldie har gjort sitt och får nu gå tillbaka in i transportvagnen för att få lite mat. Annina From, som har Anninas stall leder sin ponny. Barnen stod i kö redan innan de omtyckta djuren anlänt till Bruket.

Heidi Lunabbas samhällskonst gick att hitta lite här och var på Stallbacken. Handlar om att alla är lika mycket värda och har rätt att vara precis den de är.

Uppe på scenen väntade många intressanta instrument.

Barnorkestern Loiskis underhöll de minsta och presenterade alla instrument. Intressant och givande.

Vi träffade en massa människor och pratade med många av dem, bland annat smeden, som bor ett stycke härifrån oss. 
Den nya hammaren fick vi dock inte ännu se i aktion.

På parkeringsplatsen fick vi syn på den här Goldvingen:
En trike! 
Och Goldvingar är jag minsann bekant med sedan förr.

Själv fick jag syn på en skönhet från år 1952, så jag gick tufft fram till en grupp på tre män och frågade försiktigt den äldsta av dem, han som var klädd i mc-kläder:
- Ursäkta är det där din?
- Ja
- Får jag fota den?
- Ja, varsågod.

Så här är den nu:
En Jawa från år 1952!

Knappt hann vi hem och byta kläder innan de två yngsta sönerna och den enas sambo dök upp. Lite grejer, men ytterst lite grejer blev vi av med bland annat ett splitternytt alfapetspel, lite strumpor, något enstaka klädesplagg och minstingens ena väska. Skönt, för det verkar som om det aldrig tar slut det här sorterandet. Själv grävde jag fram en röd slinkig långkjol från till-loppis-lådan i morse då jag under nattens sena timme ångrade mej. Den är så tunn att den knappt tar plats, så den får stanna med mej ett litet tag till...

Nu måste jag sluta här för morfar i huset kräver att jag drar iväg med en korg full av garn. Jag kanske kan smyga mej upp och sticka lite, lite grann i smyg...
Nä, det hinner jag inte med för nu ska vi sortera garn igen!



Inga kommentarer: