onsdag, augusti 08, 2018

Konst och umgänge

I dagarna två har ni fått vänta förgäves på ett livstecken härifrån. Vad har jag då gjort under de senaste dagarna? Jo, bekantat mej med konst och umgåtts med nära och kära. Och det är alltså inte något konstigt med mitt umgänge annat än att jag liksom inte hinner med något annat. Morfar i huset är smått förgrymmad, för han tycker att jag borde nog hinna sortera liite, liite grann i varje fall. Men tjaaa...

I måndags var vi igen iväg till Bruket. Den här gången för att bekanta oss med sommarens sista konstutställning på Stallvinden. Och det var riktigt intressant ska jag säga.





I Galleri v2 ställer Kaarina Kellomäki ut både tavlor och installationer under rubriken Uni ja valve.

En av installationerna heter Invisible och handlar om nedskräpningen i hav och vattendrag. I det osynliga fisknätet fastnar skräpet från alla platser där installationen har visats. Den här visades första gången i Köpenhamn för 20 år sedan. När nätet tas ner efter den här utställningen kommer den att ha skräp också från Bruket, eller närmare bestämt från Kymmene älv.

Öisiä kuvia (Nattliga bilder) heter den här installationen och här syns också konstnären själv på bild. Det här handlar om alla grubblerier, oroliga tankar som kommer till människorna då de inte kan sova. De här fladdermusliknande tyggrejerna fladdrar sakta i vinden och ändrar färg beroende på hur ljuset faller.

Virkkaan öisin (Jag virkar om nätterna) heter den här installationen. Kellomäki har armvirkat detta verk av förpackningsbands material. Rena rama återvinningen alltså. Hon tycker att det var skönt och avstressande att virka. Medan jag å min sida baxnade med tanken på vilket jobb, hon har satt ner på detta.


I Aulagalleriet kan man beundra Susanna Judins grafik. Hennes utställning heter Global Warming och handlar om den globala uppvärmningen och vad kan väl vara mera aktuellt än det just nu? Hon använder en teknik, som heter carborundum.

I Vindsgalleriet ställer Olli Räty ut. Han blev Lovisabo för ungefär ett år sedan. Han berättade att han och frun drog en cirkel med 100 kilometers radie från Helsingfors och valet föll på vår stad då han råkade hitta ett lämpligt hus med gångavstånd till affär, centrum och hälsovårdscentralen. Han är 80 år gammal, så han är rädd för att bli av med körkortet när som helst.







Han målar med olja på trä i starka färger och med spännande detaljer.



Räty gör också träskulpturer. De är tunga att frakta.


Hans träreliefer är väldigt populära och han har sålt nästan alla som han tillverkat.

Utställningen på Stallvinden pågår ända till den 9 september och är öppen tisdag - söndag klockan 11 - 17. Sevärd, som väcker en hel del tankar om miljön och människors val i vardagslivet.

Från Bruket fortsatte vi österut och intog en sen lunch i den östra grannkommunen. Vi passade också på att inhandla supergoda semlor (frallor) innan vi fortsatte till den östra grannstaden. Där lastade vi sex stora papplådor fulla med hela och rena kläder, ur bilen. Damerna på Frälsningsarméns loppis var överförtjust aoch vi var lättade över att slippa av med vårt extra bagage. På hemvägen kurvade vi via Rajamarket, för morfar i huset skulle ha två borstskaft.

Väl hemma packade jag lite om i min Adam-plåtlåda och så tog jag med den äldsta sonen på ett besök hos min hulda moder för att få träffa lillsyrran med tre av sina  söner hitresta från vårt västra grannland.

Jag fick så superfina presenter:

En ciderflaska,


underbart julpapper med Nalle Puh-figurer, åååh...

och sist, men absolut inte minst, en bok om Monica Zetterlund! Stort TACK till lillsyrran för de fina gåvorna.

Igår på förmiddagen kom lilla M med sin mamma på besök och morfar i huset och undertecknad fick rå om gullungen då mamman var iväg på en liten shoppingtur till stan. När de två återvände hem till sitt körde jag iväg till stan och träffade där en spännande konstnär, som ställer ut i Galleri Saltbodan under tiden 9.8 - 27.8. På Skeppsbron sammanstrålade jag igen med lillsyrran och hennes söner. Hon shoppade lite efter att vi intagit lunch, sedan var det dags för ett besök i Ada och Glada lekparken innan vi gick tvärs över gatan och intog efterrätten, glass! Det regnade lite då och då, men det störde inte oss. 
Hela tisdagskvällen satt jag sedan framför datorn och skrev för brinnkära livet.

Idag har jag återvänt till jobbet. Lite vilsen och virrig, så imorgon är jag genast ledig igen! Det första jag fick göra idag på jobbet var att ringa helpdesken och säga att min e-post inte fungerade. På en liten sekund var det, tack och lov fixat.

Vi hade den nästyngsta med sambo på middag idag, så det blev alltså mera umgänge.

Nu ska jag se om jag lyckas få sitta ner och ta det lite lugnt...

Inga kommentarer: