tisdag, januari 02, 2024

Sweet Teddy Balaclava

Tjohooo! Jag klarade gårdagens tråkjobb, så Lillans balaklava blev färdig igår och levererades idag. Man kan lugnt säga att det blev rivstart på det nya stickåret.

Start: 30.09.2023
Färdig: 01.01.2024
Garn: Merino Extra fine från Drops
Åtgång: 130 g
Stickor: 3½

Jag hade ingen modell hemma, så bisin mins gris fick posera! Riktigt söt blev den ju. Till all tur sände Lillans fader ett foto via WhatsApp, så famo kunde se att balaklavan passade precis. Hoppas att den värmer nu i kylan.
Balaklavan blev tvåfärgad för att jag hade endast två nystan grått och två nystan vitt. Kan ni tänka er, för lite garn! Men skönt att ha rätt sorts garn i alla fall och att bara kunna plocka det från lagret. Härligt mjukt garn, som gjort för såna här stickningar. Men som ni kanske förstår: Mjukt garn = delar sig. Det gällde alltså att vara noggrann och inte lämna en del av garnöglan efter sig.

Bra saker idag:
  • Steg upp klockan 07:37. Man kan ju inte sova bort hela dagen heller!

  • Fick igång diskmaskinen...

  • ... och tvättmaskinen.

  • Sen var det stickning som gällde.

  • Äldsta sonen lagade middag, så jag behövde inte offra mycket tid i köket. Mera sådant, tack!
Igår glömde jag nämna en rejält bra sak där bisin min igen fick tji. Det var så här: Den nya väggalmanackan skulle hängas upp. Bisin min skådade på mina högar här i datarummet och sa:
– Du hittar aldrig den där almanackan som kom med posten.
– Haaa, vill du se, svarade jag segervisst och drog fram almanackan ur rätt hög. Bisin min bleknade och lommade besviket iväg. Han har inte ännu fattat, att det som ser ut som total kaos för honom är mitt sätt att sortera och ha koll på saker och ting.

För övrigt, så är bisin min rätt rolig. Igår då han hörde när äldsta sonen och undertecknad diskuterade vad som skulle köpas, då protesterade bisin min. Nej, han skulle inte ha chips och nej han skulle inte ha öl heller. Gissa vad jag hörde då tv:n återgav upphetsade sportkommentatorers röster?
Jo, först ett pfssst, när bisin min öppnade en ölburk och sedan prissel prassel när han grävde i chipspåsen!

Hoppas att ni får en riktigt fin onsdag!


 

Inga kommentarer: