fredag, februari 09, 2024

Den unge mannen

Årets andra bok Den unge mannen läste jag ut redan i januari. Det är en tunn liten bok skriven av Annie Ernaux, som fick Nobelpriset i litteratur 2022. Jag fick rådet att läsa den här boken om jag ville ha en inkörsport till författarinnans övriga litteratur. Andra igen säger att det här är en bok för redan frälsta.

Handling:
I slutet av 1990-talet hade Annie Ernaux ett förhållande med en trettio år yngre man. Under några månader levde hon som den passionerade kvinna hon var som ung och på så vis blev kärleksrelationen en resa i tid och en erfarenhet som hjälpte henne över hinder i hennes eget författarskap. Mannen blev också en spegel av henne själv och den klassbakgrund hon med bestämda steg lämnat bakom sig.

Kort och koncis bok där de innehållsrika långa meningarna ibland måste läsas om innan jag var säker på att jag inte missat nånting. Jag läste långsamt, för jag ville inte att boken med sina 39 sidor skulle ta slut alltför fort. Självutlämnande och ärlig. Skönt att inte detaljerade sexscener ingår. Klarsynt beskriver författarinnan att både den unge mannen A och hon utnyttjar varandra. Han som fattig student får lyxmiddagar och resor och hon återfår sin skrivförmåga och skrivglädje.

___________

I morse plingade det till i min telefon. Jag hade fått e-post från suomi.fi och sånt gör mej alltid nervös. Vad kan jag nu ha gjort, som gör att myndigheterna har ärende åt mej? Innan jag ens hann öppna den e-posten plingade det till i telefonen igen. Den här gången var det från pensionsbolaget. Och nu vet ni, nu blev jag rejält nervös, för tänk om min pension nu skulle dras in? Bolaget hade kanske hittat något ställe i ansökan, som saknade en krux? Oj, nej, hur ska det nu gå?

Bara att sätta sig framför datorn efter frukosten. Först kolla suomi.fi meddelandet, ahaa, det var från skatteverket. Men vad sjutton vill de nu? Jag beställde ju nytt skattekort så sent som 15.12.2023. Suck! När jag loggat in på min skatt, stod det att jag fått ett nytt pensionsbeslut. Höh? Bäst att logga in på tjänsten min pension. Och jovisst, nu hade det slutgiltiga pensionsbeslutet kommit. De senaste årens inkomster hade beaktats och beräknats och så var det nånting med procenter och livskoefficient och... Tja, jag orkade inte lägga mej in i det hela desto mera utan laddade ner beslutet, för närmare genomgång senare.

Jahapp, nu trodde alltså Skatteverket att jag fått ytterligare pension, så bäst att göra som det råd jag fick, att skaffa nytt skattekort. Förstås gick det inte riktigt som på Strömsö, så jag svor som en borstbindare mellan varven.
– Du ska ringa dit, sa äldsta sonen när han kom rusande för att se om min dator krånglade.
– Nä, nä, de här ärendena ska ju gå att sköta digitalt, morrade jag till svar.
Nå, till sist lyckades jag få bort den extra pensionen, som var ditsatt automatiskt. Så nu har jag ett nytt skattekort för pension från 1.3 och det ser ut som det jag ficxade i december förra året. Hmmm, förvirrande. Men hoppas att allt nu blev rätt. Om inte så får jag rätta till det nästa månad. Ingen panik.

Nu är jag pank och fågelfri från operetten Tiggarstudenten skulle passa bra att sjunga här i kväll. Inkomsterna sjunker rejält.

Bra saker idag:

  • Steg upp 07:27. Riktigt bra, så sov jag inte bort halva min lediga dag!

  • Äldsta sonen bjöd på pizza till lunch.

  • Fick inbjudan till Lillans dagis på vändagen 💓

  • Fick födelsedagskalasinbjudan till grannbyn 💓

  • Fick beställning på två smörgåstårtor. Den ena klarar jag av, den andra kan bli knepig, för en sådan har jag aldrig lagat tidigare. Nu är min enda farhåga att strejken ska sätta käppar i hjulet. Tänk om jag blir utan ingredienser?

  • Min telefon ringde mitt på dagen:
    – Vad gör du, frågade nästyngsta sonen.
    – Ingenting, svarade jag, som satt i stickfåtöljen och stickade på de ljusblå sockorna med flätmönster. Bäst att säga ingenting, fast stickandet ju nog är någonting man gör. Bisin min är förstås inte riktigt av samma åsikt då när man försummar disk, tvätt och städning för stickandets skull. Men det är ju en helt annan femma.
    – Vill du komma hit, fortsatte nästyngsta sonen.
    – Jo, förstås, så roligt.
    Sen avhandlade vi om tiden och att han skulle komma efter mej då han hämtar Lillan från dagis.

  • Han bjöd på teriyaki kyckling och nudlar till middag. Mums!

  • En härlig eftermiddag och kväll i grannbyn tillsammans med nästyngsta sonen och Lillan. En fin avslutning på min lediga dag.
Önskar er en riktigt fin lördag!

Inga kommentarer: