torsdag, oktober 03, 2024

Butiksprat

Igår, på väg till stickcaféet, kurvade jag in via stora varuhuset i stan. Jag skulle ha oregano och lite annat smått och gott.

När jag stod där vid den stora intressanta korgen med rödlappade nystan, fick jag höra:
– Aja, baja Inge, inte mera garn nu.
Det var en av mina vänner, som tog mej på bar gärning!

Men jag behöver de här nystanen till ett projekt. Jag hoppas bara att färgerna och tjockleken på garnen fungerar. Håll tummarna.

Vi började prata.
– Jag har den första lappen klar nu, sa hon.
Det tog en stund för mej, innan en talgdank gick upp! Hon talade om virkning, närmare bestämt om en mormorsruta, alltmedan jag tänkte på stickade figurer.
Hon hade listat ut hur hon skulle virka ihop rutan med följande, så det blir nog småningom ett alster av den där ena rutan. Kul.
Jag fick förklara vad som menas med att virka i bakre maskbågen. Lite svårt utan garn och virknål, men hoppas att jag lyckades! Tänk, såna viktiga saker kan man diskutera i butiken!
Och ja, jag glömde förstås oreganon i min upprymdhet över att ha fått prata om virkning!

Idag har jag skalat och tärnat och vad gör bisin min då? Jo, han kommer hem en och en halv timme tidigare än han brukar! Hur sjutton ska jag kunna hålla honom med mat då?

Jag tog i rejält, så det blev en hel tio liters kastrull full med korvsoppa. Äldsta sonen klagade på att det var för mycket rova och morot och för lite korv. Han har helt missat att vi nu ska börja äta mellan 500 och 800 gram rotsaker, frukter och bär per dag. Då gäller det nog att ha allt annat än korv i soppan!
Det bästa med den här soppan är utan tvekan det att jag inte behöver laga mat åtminstone på två dagar. Tjohoo!

Önskar er en riktigt fin torsdagskväll.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror du är nu den fjärde av mina bekanta på alldeles kort tid som är ute efter oregano - men ingen av dem glömde.... 🤭

Inge sa...

Åååh, du borde ha påmint mej där i affären. Förstås glömde jag då jag för det första köpte lite garn och för det andra pratade om virkning! Då kan man inte komma ihåg kryddor! 😂