lördag, oktober 12, 2024

Tala till rätta

Då och då försöker jag läxa upp mej själv ordentligt. Det går ju inte an att bete sig riktigt hur som helst.  Och nej, nej, jag är inte ovänlig eller går åt människor ifall ni nu tror det. Nej, inte ens bisin min. Att läxa upp honom är för det mesta inte lönt. Han både glömmer och är "olydig". Han lever kvar i tron att "vad far gör är alltid det rätta". Just nu sitter han och talar i telefon med sin storasyster och jag hör honom förklara att svanungarna ännu är gråa, att de inte har hunnit bli vita ännu. Till och med i sådana här diskussioner vill han ha sista ordet.

Igår när jag var iväg till stan så kom jag hem via stora varuhuset, för jag skulle ha kopieringspapper till printern. Redan när jag steg ur bilen började jag tala mej själv till rätta: "Inge, du ska inte ha årets jultidningar, Inge du ska inte köpa årets jultidningar, Inge du behöver inte årets julmagasin". Så där höll jag på och nickade emellanåt förståndigt åt mej själv. Folk trodde säkert jag var knäpp, men...

Vad tror ni händer? Jo, det finns ett tidningsställ i varuhuset, precis där man ska gå in genom portarna. I det tidningsstället finns förstås jultidningar...

... förstås måste jag ju ha de här två tidningarna.

Inne i varuhuset hittade jag sedan den här jultidningen. De där roliga nötknäpparsockorna fick mej på fall. Inte för att jag tänker sticka dem, åh nej, de är för invecklade för mej. Nej, jag måste nog hålla mej till enklare saker, för jag har nästan tappat sticklusten! Ve och fasa! Fick idag det kloka rådet av E, att jag skulle hålla lite paus och sedan sätta igång igen. Får väl lov att testa det och se var jag hamnar. Håll tummarna!







Det finns många fina härliga mönster i den där tidningen, så ur den synvinkeln var det ju nog ett bra köp, trots allt. Nu fick jag så mycket inspiration att det är riktigt överväldigande och jag vet inte vad jag ska börja med. Nåja, förstås, först bli klar med alla pågående projekt, eller hur? Eller kanske inte precis alla de projekten, men en hel del åtminstone.

De här modellerna finns också i tidningen, men inte ens tomteluvan hamnar i det här fallet på min att-göra-lista.

Smått tokigt blev det här också, för jag skulle egentligen ha Nallegarn i brun färg till ett sockprojekt, men... nu blir det ett annat sockprojekt istället. Jag hade svårt att hitta Tuuli-garnet i samma nyans, som Nallegarnet, så därför de där två beige nystanen. I mönstret var Nallesockorna vita, men jag tänker mej att vita sockor fort blir grådaskiga, så hellre nån annan färg. I mönstret ska man sticka Nalle och Tuuli tillsammans. Det ska liksom bli extra mjuka sockor. Få se nu sen.
De två rosa nystanen är rena rama impulsköpet. Vet inte ännu vad jag ska göra med dem.

Och ut ur varuhuset kom jag utan kopieringspapper! Nu kan jag inte printa ut vare sig mönster eller recept! Snyft!

Hoppas att ni får en riktigt fin söndag!



Inga kommentarer: