tisdag, oktober 08, 2024

Höstmarknad och flygande tefat

Kvällsteet är urdrucket och avnjutet tillsammans med en bit marknadskringla. Nattsockorna är på och jag längtar till sängen. Det har varit en fullspäckad dag och det börjar kännas.

I morse vaknade jag med ett ryck klockan 7:27. Bisin min låg ännu och snarkade. Ve och fasa! Han skulle ju starta hemifrån med traktor och släpvagn halvåtta. Hur skulle det nu gå? Tänk om han försenar sig? Det var inte lätt att få honom att stiga upp. Jag hoppade nästan jämfota. Men nej, han skyndade inte på, inte på minsta lilla vis, för "det är nu inte så exakt med den där tiden". Nehepp, kanske bäst att jag inte lägger mej i, utan låter bisin min sköta sina förehavanden utan min inblandning.

Själv slängde jag i mej en ostmacka och körde därefter raka spåret till stan.

Jag skulle till höstmarknaden. Klockan var enbart lite över åtta, så alla torgförsäljare hade inte packat upp sina varor ännu. Det goda med den tidiga timmen var ju att jag fick en fin parkeringsplats alldeles vid torghörnet. Och eftersom inte alla varor var uppackade fanns det ju mindre frestelser för mej. Bra så, jag köpte mina kringlor och pajuniemis skinka. Precis det jag planerat att handla. Sen gick jag pliktskyldigt ett varv runt torget utan att hitta nånting intressant eller nån att tala med. Eller nåja, säkert skulle Leo Gammals från Radio Vega Östnyland ha blivit jätteglad om jag hade ställt upp en intervju. Till all tur upptäckte jag honom på långt håll, så jag tog en stor omväg runt det stället där han stod.

Tio före nio var jag tillbaka hemma, så jag var faktiskt snabb och effektiv. Sedan blev det en telefonintervju och lite textbearbetning och väntan på foton, innan jag kunde lämna in allting till redaktionen. Och det före deadline! Tjohooo!

Två ostmackor, lite dricka och så iväg till grannbyn och ta hand om världens gulligaste karl. Oj, oj, oj, där tillbringade jag sedan hela dagen. Hem kom jag i kväll strax efter halvsju.
Idag fick jag också hålla storasyster i famnen. Vi skulle just börja leka med bilarna, då hennes pappa kom hem. Då var famo redan bortglömd och en mindre viktig person! 😊
Gissa vart jag ska fara i morgon på morgonen? Just precis, till grannbyn! Det är sjuttons bra att vara pensionär och kunna ställa upp, ska jag säga.

Om jag har förstått saken rätt, så har jag ett flygande tefat!

Ett härligt loppisfynd.

Där står ju alldeles klart och tydligt på tyska Fliegende Untertasse och med mina dåliga kunskaper tolkar jag det till Flygande tefat. Där i mitten står det att där ska man göra hål för pinnen, som man ska hänga upp garnnystanet i.

På baksidan finns, som ni ser,  den lilla detaljen förklarad. Ett tyskt flygande tefat innehållande handfärgat garn från Schoppel Wolle är ett riktigt fint loppisfynd! 

Nu måste jag ta igen mej och sova, för det blir tidig väckning igen i morgon. Och jag behöver vara utvilad, för i morgon är jag helt ensam med Lilleman!

Önskar er alla en riktigt fin onsdag. Strunt i regn och blåst. Vi kan sitta inomhus och värma oss vid brasan.

Inga kommentarer: