torsdag, juni 21, 2018

Hälsningar från de djupa skogarna

Här sitter jag nu i stugköket i de djupa skogarna ungefär 200 kilometer från den norska gränsen. Minstingen har nyss tillrett en delikat lunch, wok med grönsaker och grisfilé, alltså fläskfilé, som dom säger här i detta land. Och vet ni vad? Jo, nu tar han snällt hand om disken. Finns det en underbarare man? Nä, inte för mej just nu. Eftersom det är semester, så fick jag vet ni dricka öl till lunchen. Inte illa.
Småningom ska vi åka till byn och hälsa på lillsyrran. Där blev vi bjudna på middag igår kväll.

Resan hit har gått riktigt bra. Det gungade visserligen på natten då vi skulle sova, men det gjorde inte mej så mycket. Det är ändå svårt att sova borta hemifrån.


Vi slog på stort när vi intog vår middag på båten, så vi tog en himmelskt god efterrätt med rabarbersmulpaj, vaniljglass och jordgubbar. Mums! Men den hette förstås inte smulpaj. Åh nej, det var inte tillräckligt fint. Det hette någonting i stil med rabarber med havretäcke, jordgubbar och vaniljglass eller vänta nu, det kunde ju ha varit gräddglass också.

På vägen till Värmland stannade vi vid ett helt fantastiskt matställe längs med E18 nämligen Lekhyttans restaurang och kiosk. Så fantastiskt god mat. Ligger mellan Örebro och Karlskoga.

Sedan var det köra, köra och köra igen som gällde. Vi susade förbi en massa intressanta saker bland annat Arsenalen, Nobelmuseet i Karlskoga osv.


Godishuset susade vi också förbi och jag minns faktiskt inte var det finns.


Vacker kuperad terräng!


Ser ni en liten vindkraftsrotor där över skogstopparna? Nä, inte jag heller, men jag gjorde ett tappert försök i alla fall!


Allt medan landskapet svischade förbi i ilfart.


Igår på eftermiddagen installerade vi oss i vår stuga.


Här är riktigt mysigt och som ni märker har vi redan etablerat oss!


Köket fungerar bra, men varför i helsefyr finns det inget torkskåp?


Utsikten från köksfönstret är helt i min smak. Liknande utsikt har vi från sovrumsfönstren.


Det finns gott om rum vid matbordet.


I morse åt vi en furstlig frukost. Och ser ni? Smörgåsrån! Mumsfilibabba. Vi hade glömt efterugnsbrödet hemma. Slarvigt av oss. Men till all lycka hittade vi igår i Ica Indianen Fazers rågform.

Vi har varsitt sovrum och det är bra, så vi inte går varandra på nerverna! :)


Här sover minstingen.


Och här kinesar jag.


I bägge rummen finns en sådan här dekorrand.


Vi har en veranda, men där har vi inte hunnit sitta ännu.


Trappan upp hit är utan räcke, så det gäller att vara vigulant!


Här är våra närmaste grannar, men de stugorna står tills vidare tomma.


I fjärran ser man en del av den kuperade terrängen.


Utanför "vår" stuga blommar gräsmattan.


Bakom vårt hus går en stig upp i skogen. Den borde kanske utforskas?


Backen upp hit är riktigt brant, så tur att vi får ha bilen precis vid stugknuten!

Idag på förmiddagen var vi iväg till Hagfors. Och gissa vilken affär vi besökte? Nå, systembolaget förstås! Vad annat besöker finländare?

Nå, vi handlade också i Coop och om ni tror att jag köpte garn, så tror ni helt rätt. Men nej, det är inte åt mej, utan det är en gåva, men jag säger inte åt vem!


Min favoritblomma växer här utanför och med den här bilden önskar jag er alla en riktigt skön midsommar!

1 kommentar:

Emilia sa...

Glad midsommar åt er också!