onsdag, juni 21, 2023

JyJy – 11

Viime tiistaina sain JyJy 2023 nro 11 valmis. Näitä sitten syksyllä. Lanka oli minulle uusi tuttavuus ja aivan ihanaa!

11. Pitkät kynsikkäät
Aloitus: 19.2.2023
Valmis: 13.06.2023
Langan menekki: 106 grammaa
Lanka: Merino Extra fine 120 Schachenmayr
Puikot: 3½
Ohje: Pitkät kynsikkäät, s. 47, lehti: Sukat, lapaset & asusteet Kauneimmat käsityöt Käsityön ABC 11


11 Torgvantar med långa muddar
Start: 19.2.2023
Färdig: 13.06.2023
Garn: Merino Extra fine 120 Schachenmayr
Åtgång: 106 g
Stickor: 3½
Mönster: Pitkät kynsikkäät, s. 47, i tidningen Sukat, lapaset & asusteet Kauneimmat käsityöt Käsityön ABC 11

Alltså jodå, jag har nog fått projekt färdiga! Jag har bara glömt att berätta om dem, när det har varit så mycket annat på gång hela tiden. De här torgvantarna blev färdiga förra veckans tisdag. De långa muddarna skyddar bra sedan i höst. Garnet är helt underbart mjukt och lättstickat.
Och jo, jag har redan gett bort de här, så där som jag alltid gör. Jag har knappt något egenhändigt stickat här hemma. Och allra minst nånting, som jag kan använda.

Dagens stora dilemma:
Virka eller lösa korsord? Jag råkade hitta det här garnnystanet på matbordet och hade genast en massa idéer för det, så...
En syssla var åtminstone helt utesluten och det är städning! Det är alldeles för varmt för sån verksamhet. Men virka och lösa korsord går an.

Bra saker idag:
  • Ledig dag utan några som helst planer. En dag helt utan måsten. Så skönt.

  • Bisin min kokade ägg till lunch. Och det var riktigt bra, för man orkar just inte äta i den här värmen.

  • Jag röjde avställningsbordet och har nu på en somrig vaxduk. Den passade precis, trots att jag köpte den lite så där på måfå utan exakta mått. Tänkte att nånstans i vårt hushåll passar den nog. Och rätt hade jag.

  • Fick igång en tvättmaskin. Det är svalt och skönt i källaren. Kanske jag hinner få igång ännu en...

Önskar er en riktigt skön torsdag.

Inga kommentarer: