söndag, juni 04, 2023

Söndagsfläng

I morse ringde väckarklockan strax före sju. Lite motvilligt kravlade jag mej ur sängen. Det som gjorde att jag alls steg upp var möjligheten till en liten tripp österut tillsammans med Lillan och hennes far. Härifrån startade vi före halvnio och drygt två timmar senare var vi tillbaka i grannbyn.

Det var alltså en ytterst snabb och effektiv shoppingrunda i Prisma i Kotka. Det är så det blir när man har småttingar med. Lillan tycker inte att det är värst kul att sitta i kundvagnen och se på när pappa enbart tittar på tråkiga saker. Hon vill förstås ut och gå och riva i allt intressant, inte sitta långt ifrån utan minsta möjlighet att komma åt någonting som helst.

Det var sista dagen man som ägarkund hade möjlighet att få -15 % på bruksvaror, så vi passade alltså på. Jag visste till all tur på ett ungefär vad jag skulle ha, så det gick bra. Av någon konstig anledning hamnade jag vid garnhyllan! De flesta reagarnen hade redan tagit slut, till all tur. De som var kvar var inte i min smak vare sig vad gäller kvalitet eller färg. Häftigt skulle det förstås ha varit om det funnits garn nedsatt med 60 %. Sen skulle ytterligare 15 % ha försvunnit från priset i kassan. Minus 75 % är nog nästan gratis garn, eller hur?

Det enda garn jag hittade av de nedsatta, som passade mej var de här Woolly Wood nystanen. Jag vet precis till vad jag ska använda dem och hoppas innerligt att 400 gram räcker.

Från garnhyllan hastade jag vidare till barnkläderna. Äldsta barnbarnet har födelsedag inkommande vecka och hennes mamma sa att dottern saknar sommarkläder. Nå, då måste ju mommo köpa såna, eller hur?
Det finns hur många ljuvliga sommarkläder som helst för flickor. Men jag försökte att inte köpa allting jag såg, som fanns i rätt storlek! Väl här hemma drabbades jag av stora skälvan och det är mina söners fel. Den nästyngsta sa att det är synd om födelsedagsbarnet, som endast får mjuka paket. Äldsta sonen igen tyckte att jag borde köpa nånting utvecklande, alltså tekniklego!
Nå, den här gången blir det nu så här. Födelsedagsbarnets mamma tröstade mej med att dottern tycker ju om kläder. Snart får vi väl gå på shoppingrundor tillsammans?

Där bland kläderna fanns en grå kofta med olika färgs "priplor" på, som var rödlappad. Jag stod länge med den i handen och vägde. Men sen hängde jag den tillbaka och tog älgkliv tillbaka till garnhyllan. Inte kan en stickande famo/mommo köpa en färdig kofta, eller hur? Det skulle allt se ut det. Jag hittade det här garnet och tänker testa det. Bo peep-garnet var inte nedsatt, men det blev förstås -15 % i kassan!

När jag vände mej bort från garnen hittade jag en hel del intressanta saker hängande mittemot, olika slags bra att ha verktyg, olika sygrejer osv.

Jag köpte en tygsax! Vem vet när jag ska sy nästa gång? Saxen har jag gömt i en byrålåda, för att bisin min inte ska få tag i den och börja klippa allt annat än tyg med den! Hoppas nu bara att jag själv sen kommer ihåg var jag har saxen.

Bisin min klagar alltid över att jag inte lappar hans kläder, så nu har jag köpt tygplåster!

Jag tror knappast att bisin min uppskattar blommigt tygplåster, så jag köpte de här jeanslapparna också.

Hittade också "konstgjorda" hängare bara att bulta i tyget. Bra, inte sant? Nu behöver jag inte sy i kantbandshängare. Eller börja virka handdukshängare.

För att testa lite köpte jag de här märkena. Men jag är nog ytterst osäker på om jag kommer att använda dem.

Eftersom jag var ensam just då passade jag på att smita iväg kvick som en vessla till tidningshyllan.

Jag behöver absolut den här virktidningen, i synnerhet som jag fick en sjalnål på köpet och den här var ensam kvar.

Och inte kan jag ju ignorera sticktidningen! Jag ska bestämt börja sticka olika frukter, eller hur?

Det är alltid bra att öva sig på finska och då passar det ju bra med en sån här tidning!

Och bara för att det råkar finnas en svenska tidning i finska Kotka, så måste jag ju köpa den här korsordstidningen! Också den här var sista i hyllan.

Det var bra att vara ute i god tid på morgonshopping, för det var lite människor i rörelse och ingen kö alls till kassorna.

Och nu mina vänner, nu blir det inget shoppande på en lång, lång tid framöver, tror jag åtminstone. Men vem vet när jag nästa gång får följa med till något spännande ställe?

Bra saker idag:
  • Utflykten med Lillan och hennes far. Jag hann leka "Råttan kommer" och tittut med Lillan i bilen.

  • Hann dricka te och äta en lunchmacka, jobba lite och lösa korsord innan äldsta sonen frågade om jag skulle följa med till stan.

  • Jo, jag följde med och vi levererade ett USB-minne fyllt med 79 foton från gårdagens studentfest. Fick en skumppaflaska i retur. Tack för den! Nu kan vi skåla på midsommaren.

  • På hemvägen åt vi riktigt goda pizzor på Grillen i Valkom. Spröda och smakrika.
Nu kom bisin min hem från skogen och det är dags för vårt kvällste.

Önskar er en fin måndag!












Inga kommentarer: