lördag, juni 24, 2023

JyJy – 15

Viime viikon torstaina sain tämänkin projekti, JyJy nro 15 valmis. Oli kiva ja helppo virkkaus ja jämälangat saivat kyytiä! 
Valitettavasti tämä jäi minun viimeiseksi JyJy2023, 12 jäi tekemättä! 🙈

15. Raitahuivi
Aloitus: 19.2.2023
Valmis: 15.06.2023
Langan menekki: 66 grammaa
Lanka: Dropsin Air, sekä erilaiset jämälangat
Virkkuukoukku: 4½ 
Ohje: Raitahuivi, s. 50, Kotiliesi nro 3/2023


Randig halsduk
Start: 19.2.2023
Färdig: 15.06.2023
Garn: Air från Drops och olika restgarner
Åtgång: 66 g
Virknål: 4½ 
Mönster: Raitahuivi s. 50 i tidningen Kotiliesi nummer 3/2023

Förra veckans torsdag fick jag den här halsduken färdigvirkad. Den var jättelätt att virka med endast luftmaskor och fasta maskor. Superrolig också för den delen. Färgerna kombinerade jag enligt det som fanns bland mina restgarner och jag fick hela 11 pyttesmå nystan att gå åt. Drops Air är det där ljusrosa i kanterna, som jag använde att liksom binda ihop halsduken färgmässigt med. Jag hade mest av det orange garnet, så det fick också tjäna som färgbindare. Vad gäller de övriga färgerna, så inte följer jag nån färglära inte. Här är det "man tager vad man haver", som gäller. Och faktiskt hör ni, det här är ett riktigt restgarnsprojekt! Ett äkta ett och det gillar jag. Vanligtvis, så ska det alltid vara mycket av en viss färg då man ser på restgarnsmönsterbeskrivningar.


Dessvärre blev jag förälskad i den här halsduken och skulle gärna ha blivit med den själv. Men den är för kort för mej, som riktigt vill vira in mej i en halsduk. Så, vet ni vad? Jo, jag har årets första julklapp färdig! Och det är ju bra, för nu är det endast ett halvår kvar till julafton! 🎅

Den här halsduken blev nu mitt sista färdiga JyJy2023-projekt.

Igår kväll virkade jag visserligen intensivt på det här JyJy2023-projektet, nr 13, men det var hårt och svårt då garnet delade sig hela tiden. Med rejält sjuka fingrar kom jag så långt att det ska nu virkas knapphål och då var det sängdags för mej!
Jag har alltså nu 12 olika JyJy2023-projekt, som väntar på att bli färdiga! Huuu!

Bra saker idag:
  • Lugnt och stressfritt idag för mej.

  • Svalt och skönt väder.

  • Bisin min har kanske fått solsting, för igår tvättade han först våra filtar, sen lakan och handdukar och till sist ännu sina "lite bättre kläder".
    Idag har han fortsatt med tvättandet. Och han har inte enbart använt tvättmaskinen, för han har också tvättat och putsat vår gamla nedslitna soffa! Jag är så förvånad över hans framfart och allra mest förvånad över att han inte gnäller på mej att jag har lämnat ostädat. Men han vågar väl inte, för vi har redan en längre tid talat om att vi borde skaffa oss en ny soffa. Sen glömmer vi bort det igen, för att plötsligt vakna upp och se att nej, nu har katterna igen varit framme och hårat ner allting och vi borde nog skaffa en ny soffa med löstagbara överdrag...
    Så går tiden sin gilla gång. Man blir så lätt hemmablind.

  • Gjorde varma smörgåsar nu ikväll, för att undvika att skinka och bröd skulle förfaras. Betedde mej för en gångs skull som en martha!

  • Dagens efterrätt var förstås jordgubbar och glass. Favorit i repris. Så goda och söta och framförallt C-vitaminrika.

  • Äldsta sonen tömde diskmaskinen.

  • Jag fyllde den och nu surrar den på. Härligt att inte behöva stå och diska för hand.

  • Jag började på ett nytt virkprojekt idag, KyJy2023 nr 1. Igen ska jag börja på 20 nya projekt, som ska vara färdiga på julnatten! 😅
    Sjukt galet, eller hur? Men kanske, kanske jag lyckas om jag bara gör små projekt? 
Önskar er en riktigt skön söndag!

2 kommentarer:

Österbottningen sa...

Så himla fin halsduk och vilka ljuvliga färger. Man skulle kunna tro att du köpt exakt de färgerna ihop inte använt restgarn er. Men jag älskar färger så.
Skrattar åt att Kyjy blev med k och 20 nya projekt på g men det tror jag du fixar lätt!!!
Själv är jag irriterad över att inte kunna ändra min blogg beskrivning så jag grubblar att sluta blogga eller göra ny. Men jag skall besinna mig och räkna till 20 nu😂
Ha en fin fortsatt midsommar. Jag läser dina inlägg varje dag men blir sämre med att kommentera tyvärr.

Inge sa...

Tack!
Det där med färgerna är nog en lyckträff å ena sidan. Å andra sidan så är ju en viss färgskala min favorit. Men här är många självrandande garner och då vet man ju inte riktigt hur slutresultatet blir.

Det är knepigt det där med att ändra bloggbeskrivningen. Själv har ja ett alldeles för långt namn på min blogg. Men i begynnelsen så trodde jag inte att jag skulle skriva så mycket utan mera ha den i pedagogiskt syfte. Sen gick det som det gick och nu har jag ett alldeles för långt namn! 😊

Hoppas att du har haft en skön midsommarhelg!