fredag, april 26, 2024

Sista fredagen i april

– Va e de som ligger hii på vessagolve, frågade bisin min upprört i morse.
– Damm?
– Nää.
– Toapapper?
– Nää.
– En handduk?
– Nää, de e vitt.
– Tandkräm?
– Nää.
– Tvål?
– Nää.
– Tvättmedel?
– Näää.
– Nå, nu vet jag int. Säj nu va de e.
– De e en liten vit tablett.
– Ajjo, de va när jag sku...
– E du sjuk?
– Nää, de e...
– Har du vari ti doktorn o fått medicin?
– Nää, int riktit...
– Int ha du börja ta såna där humbugpreparat?
– Nä, de e...
– Du vet ju att man får allt från matn om man äter mångsidigt?
– Jo, men...
– Men du vet förstås inga skillnad på kolhydrater och fibrer?
– Jo, nog tror jag det, men de e...
– Jo, du borde ät lite mer grönsaker.
– Kanske, men alltså minns du då jag var på min årliga undersökning och dom tog hela blodbilden?
– Nää, int rikit.
– Nå, hur som helst det mesta var bra, men jag rekommenderades B-vitamin och det är den tabletten jag tappade.
– B-vitamin? Men int behöver du äta piller för det. Du kan ju dricka öl.
– Nää, det kan jag int. Minns du int hur det varnas i alla tv-program om hur farligt det är när mänskor blir pensionärer och börjar dricka.
– Men om du bara dricker en burk ti dan?
– Nää, jag vill int ha skrumplever.
– Men int behöver du piller. Du kan ju äta frukt istället.
– Men hur ska jag då veta att jag får i mig rätt mängd? Nä, jag håller mej till mina piller, tack.
– Men varför sa du int genast att det va ditt piller, som ligger på golvet?
– Jag försökte, men du avbröt mej hela tiden!

Lugnet har sänkt sig och pillret är ett minne blott, försvunnet från golvet. Varför bisin min inte kunde ta hand om det är för mej en gåta. Betyder det att när han nästa gång kommer in med vedskräp, så behöver jag inte städa upp efter honom?

Lite uppriven, min rivning blev lite för häftig, så det här får nu bli första blomraden till den andra ärmen. Samtidigt kommer jag att lägga det här projektet på is nu en tid framöver. Ska försöka få nånting annat färdigt istället. Lite tröttsamt att harva på så här, virka, riva, virka, riva och inte komma framåt alls.

Bra saker idag:
  • Har njutit av lyxigt långsam frukost.

  • Har varit riktigt lat, inte gjort annat än diskat en maskin och tvättat en maskin.

  • Ja, förresten, jag fick iväg min sista reseräkning till västra grannstaden och tömde den arbets-e-postlådan och lade autosvar på, så människor vet att jag är pensionär och inte anträffbar via den e-postadressen längre.

  • Äldsta sonen lagade spagetti och köttfärsröra idag. Och vet ni sån tur mr J hade? Jo, han kom med bisin min hit på kaffe, men fick mat istället. Mr J tyckte att det var riktigt gott och berömde kocken.

  • Vi fick glass till efterrätt!

  • Vi har avsmakat mjöden och den fick till all tur godkänt!
Önskar er en riktigt fin lördag!


Inga kommentarer: