måndag, mars 14, 2016

Höna-Pöna

I kväll när jag kom hem, rätt sent, doftade det underbart av mat redan då jag steg ur plåtlådan. Jag vände näsan mot stjärnorna och sniffade nyfiket. Hade grannarna lagat en sen middag? Ju närmare vår dörr jag kom desto starkare blev doften. Mmmm, underbart.

Jag kliver in och hojtar åt far i huset, får av mej rocken och kliver raskt in i köket.
- Eh, det blev inget kvar åt dej, säger far i huset lite uppgivet. Jag konstaterar att grytor och karotter är tomma, diskbänken är igen full, trots att den var tom i morse då jag åkte iväg till jobbet.

Jag får veta att unga husbonden med sambo hade varit på besök, öppnat kylskåpet kollat utbudet och börjat tillreda maten. Sen blev det faktiskt lite kvar, men unga husbonden tyckte det var så lite och han var så hungrig så han åt upp alltihop. Det är förstås honom väl unt, men någon hade ju nog kunnat vädra bort den goda aromen av mat!

Igår fick jag äntligen nånting färdigt, närmare bestämt en virkning. Höna-Pöna såg dagens ljus.
Modell: Hönsgrytlapp, modell nr 8 i Kauneimmat käsityöt nr 2/2016
Garn: Tennessee från Novita
Åtgång:  60 g
Virknål: Nr 4

Som vanligt avvek jag lite från beskrivningen. Virkade halvstolpar istället för fasta maskor.

Nu tänker jag för övrigt lägga ett litet märke på tidningspärmen så jag ser att jag minsann har använt ett mönster från just den här tidningen. Smart, eller hur? Nu kan jag följa med vilka tidningar jag ska skippa i framtiden.


Blogg 100/14

1 kommentar:

Tumlaren sa...

Jättesöt "höna-pöna"-grytlapp du virkat!