lördag, mars 26, 2016

I väntan på...

... påskhäxorna har jag...
... dukat upp i en skål, som jag i tiderna fick "ärva" av svärmor, frid över hennes minne. 
Att duka upp så här är farligt för plötsligt är skålen tom utan att en endaste häxa har synts till och då räknar jag inte med mej själv. Far i huset har redan hunnit göra av med två påsar med småägg, nej vänta tre! Och nu knaprar han på min mörka choklad och säger:
- Usch, det här är inte gott. Vi ska inte ha mörk choklad.
Klart som korvspad att vi ska ha mörk choklad. Det är ju hälsosamt! Men det ska ju inte precis ätas som knäckebröd, eller hur?

Idag är det påskafton och tyvärr kommer jag inte att kunna flyga till Blåkulla. Lite synd för jag har trimmat kvasten och uppfostrat katten till att sitta vackert! Men, men, influensan har nu kommit till stadiet där jag inte får fram rösten. Gissa om far i huset njuter! Förstås struntar han blankt i mitt vilda gestikulerande och undviker alla skrivna papperslappar jag viftar med framför näsan på honom. Han ser minsann ut att få en riktigt skön påsk med en tystlåten kärring.

Igår satsade jag hårt på att försöka bota mej. Jag började med medicin, Finnrexin, fortsatte med amerikansk whisky, tre små glas. Ingen effekt nånstans annat att det sista glaset gjorde mej lite yr i huvudet. Men vid det laget hade jag redan intagit lodrät läge. Kvällen avslutade jag med att dricka en mugg varmt honungsvatten. Inget av detta hjälpte. Nu återstår endast den traditionella finska metoden. Tjära, bastu och brännvin. Om jag inte orkar med det ikväll, så kanske imorgon kväll. Hittar jag inte tjära får jag lov att använda Carmolis örtdroppar istället och hoppas att det har lika bra effekt.
Senast i tisdag måste jag vara frisk för då har jag en lång dag fullspäckad med undervisning. Igår fick jag fixa vikarie för dagens åtagande och efter en hel del sms:ande med minst fyra inblandade så ordnade det sig, tack och lov.

På finska heter den här dagen Lankalauntai, dvs Garnlördag. Det har inget alls med den kristna traditionen att göra utan handlar om att idag skulle garnen, som man spunnit hela vintern, färgas. Eftersom jag varken har spunnit eller tänker färga så kanske jag skulle tolka dagen som att idag får jag lov att köpa garn? Många garnaffärer har hakat på det där och erbjuder sina garn till nedsatt pris. Fiffigt, men jag ska INTE handla ändå. Så det så!

Nej, nu ska jag sätta mej och vakta på påskäggsskålen...
... med den här virkningen. Sen när jag kroknar tar jag med mej skålen i sovrummet och gömmer den där. Fast då är det ju synd om påskhäxorna, som blir utan godis...


Blogg 100/26


Inga kommentarer: