söndag, mars 27, 2016

Tuppen Frans

- Häng den, utropade far i huset idag på förmiddagen. Lydig som jag är gjorde jag just precis så, hängde den.
- En så fin tupp ni har, sa dottern när hon efter en stund kom på snabbvisit. 


Låt mej alltså presentera den hängda tuppen Frans:
Garn: 7-bröder från Novita
Åtgång: 74 g
Virknål: Nr 3½ och 4

Visst är han fin? Han hänger nu ute på vår ytterdörr och det då med lov av far i huset, som vanligtvis tycker att det inte ska vara nånting extra. Tydligen blev det lite väl tomt när jag inte skaffade påskblommor till fönsterlådorna på framsidan av huset.

Det var roligt att virka den här grytlappen. Tyvärr tog det lite längre tid än jag tänkt mej, men vem rår nu på förkylning med muskelvärk och annat otyg? Mest tid tog förstås detaljerna och de där svarta maskorna.

Jag valde att virka ögonen istället för att ha två knappar som det var i beskrivningen. Tänkte att det kan bli elände med knapparna när man ska hålla i nånting varmt. Jag valde också att virka ihop sidorna istället för att sy dem. Och så virkade jag fast både benen och stjärten istället för att sy. Det går liksom bättre för mej att virka än att sy.
Jag vet nu inte sen om den här grytlappen är så praktisk, men lite rolig är den ju nog. Och kan säkert användas nästa påsk ifall vi då skulle ställa till med middag?


Och nu, nu skulle jag faktiskt ha lust att virka en till! Ska jag göra det? Påsken är ju så gott som förbi...



Blogg 100/27


Inga kommentarer: