måndag, mars 28, 2016

Ugglor, ugglor

I måndags för en vecka sedan tvingades jag än en gång till mataffären. Såna besök brukar inte gå särskilt bra för mej. Man borde inte gå och handla mat genast efter jobbet, hungrig och lite trött. Förra måndag var inte direkt ett undantag. Min vana trogen travade jag på förbi tidningshyllan. Stirrade ståndaktigt rakt fram för jag skulle varken ha det ena eller det andra. Dessvärre har jag inte skygglappar och i högra ögonvrån råkade jag få syn på på en uggla. Fötterna saktade in av sig själv och började liksom backa. Maktlöst följde jag med...

... och där var den: UGGLETIDNINGEN!
 
Men hej, vänta nu lite... sakta i backarna, jag behöver ju inte flera tidningar, verkligen inte. Mitt ordentliga jag väste oroligt i mitt öra:
- Gå bort härifrån, fort iväg till kassan.
Alltmedan mitt galna jag skrattade i det andra örat:
- Klart du ska bläddra i den. Se så ta nu tag i tidningen.
Av sådan där diskussion kan ju vem som helst bli galen, så jag beslöt mej för en kompromiss. Jag skulle ta tag i tidningen, ja det skulle jag. Mitt galna jag tystnade medan det ordentliga jaget började vråla i protest. Och jag skulle slå upp ett ställe i tidningen på måfå. Om där inte fanns nånting jag kunde tänka mej att göra skulle tidningen åka direkt ner tillbaka i hyllan. Nu tystnade mitt ordentliga jag medan det galna fnyste högt och misslynt: 
- Vad var nu det här för ett sätt?
 
Det här slog jag upp och förstås ska jag sticka ugglesockor. Fattas bara annat! Så tidningen fick komma med hem till mej och mitt ordentliga jag är fortfarande sur på mej och bara tjatar och tjatar:
- Jag vill allt se när du tänker laga de där sockorna. Pffjuui... när ska du hinna? Nu har du igen släpat hem en tidning helt i onödan.

Men sakta i backarna nu. Här finns ju en massa annat att skapa också. Det upptäckte jag senare på kvällen då jag satte mej ner och bläddrade i lugn och ro. Virkade ugglegrytlappar. Nu när Frans är färdig kanske de här kan bli nästa projekt?

Om jag kunde sy så skulle detta få bli en väska för min bärbara dator...

... men nu tror jag bestämt att jag får nöja mej med en sån här virkad väska istället. Den här borde jag klara av att göra.

Det fanns annat än mönster också i tidningen. Vad sägs om lite roliga ugglechokladmuffins? Skulle sitta perfekt på barnkalaset, inte sant? De där stora vita ögonen är gjorda av Oreokex. Kul idé. Receptet finns i tidningen.

Och skulle jag inte ha dukat under på grund av influensan skulle de här uggleäggvärmarna säkert ha sett dagens ljus under påsken. Nu blev det dock inte så, men kanske till nästa påsk? Eller varför inte som julklapp? Nån som önskar sig sådana? :)

Idag är påsklovet slut. Det gick alltför fort och var alldeles osocialt. En liten stund stod min svägerska idag strax innanför ytterdörren.
- Du har stegring. Det syns på ögonen. Du kan inte åka till jobbet imorgon, sa hon mycket bestämt.
Höh! När hon gick rusade jag till spegeln och kollade. Har jag faktiskt vattniga ögon? Ser jag sjuk ut?
Nä, nä, jag är ju fisk som en nötskrika.
Nej, vänta frisk, som en nötkärna.
- Hur många fingrar har du korsat nu, frågar min hulda mor. Öööh, korsat fingrar jag? Hur skulle nu jag....


Blogg 100/28

2 kommentarer:

Raitalammas sa...

Jag tror att jag behöver också den där tidningen...Hoppas att jag ännu hittar den.

Inge sa...

Fanns några kvar i mataffären här i stan när jag var där i onsdags. Vet inte om jag vågar gå förbi tidningshyllan längre... :)

Hoppas att du hittar en uggletidning åt dig för den är innehållsrik och rolig!