tisdag, juni 21, 2016

Äntligen vuxen

Förra veckans tisdag blev jag äntligen vuxen, konstigt nog, med tanke på att jag blir allt barnsligare med åren. Det har ni kanske märkt? 
Jag har faktiskt fullt sjå att bete mej vuxet ibland. I synnerhet då jag bara skulle vilja skutta omkring som en galning och skråla falskt. Och det på grund av både glädje och sorg. Döm om min förvåning då jag i den stora dagstidningen på det andra inhemska språket kunde läsa att jag är trendig! Man ska liksom ut i skogen och skrika. Eftersom jag ofta tycks veta sånt här rent intuitivt har jag börjat fundera på om jag borde bli nån sorts framtidskonsult. Jag verkar ju vara precis i samklang med tiden och veta vad som kommer att vara trendigt. Nu talar vi alltså då inte om mode för där är jag helt ute och seglar. Nej, inte det, men samhällsfenomen tycks mina känselspröt veta av i förväg. Mystiskt inte sant?

Men alltså för en vecka sedan blev jag vuxen, för då fick jag äntligen röra det mest förbjudna, mormors knapplåda!
Oj, vad spännande att gräva i den här skattkistan och försöka hitta knappar till det där gröna projektet i bakgrunden. 
Min vuxenhet firades med ädel dryck i en kupa av kristall. Det har ju tagit lite tid innan jag blev vuxen! :) Och lugn. bara lugn, jag hade chaufför!

NU skulle jag behöva någon som känner för att sy i fyra knappar. Alla frivilliga räcker upp handen nu! Va, inte en enda? Suck! Då måste jag nog göra det själv innan jag lägger mej ikväll.

Och nu mina vänner, nu måste jag bekänna en sak: Jag har ätit ½ kilo godis idag! Det kanske inte är så bra?


Men oj, vad gott det är! Vilken tur att jag inte är allergisk. Tänk att inte få känna den där solvarma och lagom söta smaken av jordgubb!
 

Ikväll beställde förresten dottern en Brittatårta till midsommarafton, så det vankas mera jordgubbar här i huset. Ja och här måste det bakas två ugnsplåtar som bottnar. Att dela en räcker inte åt det här gänget, som kan äta tårtan morgon, middag och kväll.

Och sist, men inte minst har jag en fråga till er sykunniga: Använder ni ännu silkespapper för att rita av mönster? 
Silkespapper använde jag på 1980-talet och början av 1990-talet, men utvecklingen har kanske gått framåt? 
Jag skulle behöva rita av ett mönster och sedan testa om jag kan sy. Tack och lov för Youtube, som visar hur mönstret ska placeras ut på tyget. Nu behöver jag då ett mönster, ett papper att rita av mönstret på, en måttsticka och en krita. Ajjo, tyg behövs förstås också. Jag ska öppna kistlocket och rota runt lite.

5 kommentarer:

Tumlaren sa...

Japp! Jag använder silkespapper eller mönsterpapper som vi säger här i Sverige men det är nog samma sak.

Inge sa...

Okej, tack för tipset. Nu gäller det att gå på pappersjakt. Anar att detta papper inte finns i den lokala bokhandeln...

Anonym sa...

Jag har mönsterpapper. Hur stor bit behöver du?
H: stickväninnan V

Inge sa...

Åh, tack! Hur stor bit behöver jag för att rita upp ett t-shirtmönster modell större? Räcker 2 m? Svårt för mej att veta sånt där, har du nån aning?

Inge sa...

Men hej, vänta nu, jag kanske skulle börja med något mindre? Så kanske jag startar med en halv meter mönster/silkespapper, tack! Hur mycket kan jag rikta på det? :)