torsdag, juni 09, 2016

På festhumör

Igår på eftermiddagen när jag stod i köket och fyllde diskmaskinen, hörde jag ett ljud genom vindens brus.
- Det kom nån, sa jag till far i huset, som satt vid köksbordet och tog igen sig efter middagen.
- Äh, det är nog bara grannarna, svarade han.
I samma ögonblick knackade det på dörren. Jag såg på min nedfläckade hemmaklänning och väste:
- Gå och se efter vem det e
Från dörren hördes:
- Goddag, är det nån hemma.
Och jag släppte allt jag hade för händer och rusade honom till mötes. 

Tjohoo, minstingen är här igen på besök! Nu är det fest, så glöm allt vad fästande heter.
Han hade med sig spännande ingredienser och så satte vi igång och skar och hackade och resultatet blev riktig festmat:
Hemlagad salsa! Här är hackad lök, tomat, "mellanstark" chili, lite mango och lite ananas, hackad mynta och koriander samt svartpeppar och lite salt. Mums, så gott!

Vi tog med oss hela skålen, majsschips och mangon, som vi inte riktigt visste vad vi skulle göra med, till min mamma. Och så blev det fest ska ni veta.

Till efterrätt blev det ädel dryck ur kristallglas.
Tur att vi hade äldsta barnbarnet med så fick han agera chaufför på hemvägen!

Inga kommentarer: