onsdag, juni 08, 2016

En liten grön remsa

Ingen, ja, alltså ingen dök upp här igår och tog itu med fästandet! Tack till Ulla, som snällt erbjöd sig, men saknar bil och jo, det är rätt långt hit. Fråga mej, som mörka vinterkvällar för ett antal år sedan körde till Pellinge och höll datakurser där. Och alltid var det lika bråttom att hinna tillbaka före kl. 21.30 innan Borgå medborgarinstitut stängde. Den mobila klassen skulle ju vara i bruk följande morgon så jag skulle lämna in alla bärbara datorer. Tänk vad allt man har hunnit med i sitt yrkesliv. Skulle jag göra det igen? Faktiskt tror jag att jag är så galen att jag minsann skulle det. Jag tror ju på det där med att inkludera flera, att dela med sig av kunskap och att det är lättare att flytta på en person, dvs undertecknad, än att tvinga hela gruppen att ta sig till stan.
Å andra sidan, det är skönt att få vara i ett klassrum där man vet att allting fungerar, alltså internetuppkoppling, datorer osv. Tekniken ställer ju ofta till med spratt, så..


Men nu ska jag inte förlora mej i arbetet. Det märks kanske att jag har hunnit ha en hel vecka ledigt nu?

För att återgå till gårdagen, ni missade middagen bestående av potatismos kryddat med färsk timjan, köttbullar, bearnaisesås och sallad samt till efterrätt blåbärsbakelse. Skyll er själva!
Jag väntade och väntade, men klockan 20.30 gav jag upp. Något balkonghäng blev det inte igår, för det blåste för kallt. Det blir knappast balkongen idag heller.

Igår hann jag nästan igenom en hel deckare från min nyinförskaffade bokhög medan jag väntade och väntade och sent på kvällen så...

... ja, så kunde jag inte hålla mej utan måste bara sätta upp lite nytt på stickorna av garnet som blev över från hysch-pysch-projektet. Ack, startitis är inte hälsosamt!
Och trots att jag inte skall sticka såna där projekt längre som ger en hel drös med trådar att fästa, så gissa vad jag ska göra när remsan är tillräckligt lång? Jo, ta av garnet förstås! Plocka upp maskor längs med sidan och sticka nånting som på finska heter " neulo tasona". Det måste väl betyda vanligt fram och tillbaka istället för runt runt? Jo, så måste det nog vara, för om det var runt skulle det stå "suljettuna". Trots att det finns en riktigt bra svensk-finsk stickordlista på Ullas sticksida, så står det förstås inget om de här begreppen. 


Förresten, nu vet jag vad jag ska önska mej till födelsedagen. En resa med Ingves & Svanbäck till Göteborg! Visst vore det här underbart? Vem är med?

Och nu tror jag bestämt att jag tar fram glassen från frysen och äter upp den, för knappast kommer det nån och fäster idag heller? Bäst att ta belöningen först i form av glass och fästa garnändar sedan, eller hur?


Blogg 100/100

Hurraaaa! I hundra dagars tid har det kommit ett blogginlägg per dag här. Visst har jag varit duktig?
Hur ska jag kunna sluta nu???

Inga kommentarer: