tisdag, juli 07, 2020

Finfina pennor

Vem som helst kan bli lite småstressad över en massa saker man borde göra genast från morgonen. Häromsistens då jag googlade runt efter svar på en helt annan fråga, så snubblade jag över Tim Ferriss. Han förespråkar varmt att man ska ha morgonrutiner, för att undvika att halva dagen går åt till att fnatta planlöst omkring. Det låter ju riktigt bra, inte sant? Men det kan också innebära att man måste stiga tidigare upp för att hinna till arbetet. Just nu när man är ledig är det dock hög tid att finslipa sina morgonrutiner, så att de sitter sedan som de ska i augusti när jobbet kör igång igen.

Enligt Ferriss blir man produktivare och positivare om man gör det man gillar bäst på morgonen. Hmmm, stickning är väl då utesluten, för hur skulle det se ut då man förklarar att, "jag skulle bara sticka ännu ett varv" när man försenar sig till jobbet?

Vad gör då Ferriss?
1) Jo, han bäddar sin säng.
Huruvida man ska göra detta eller inte råder det olika åsikter om. Kvalstren mår bra i värmen under sängtäcket, eller hur?
Själv öppnar jag fönstret och tar in frisk luft, ja om det inte regnar förstås.

2) Han mediterar i 20 minuters tid.
Hjääälp! Nu sprack min tidsplan!

3) Han dricker en mugg starkt te!
Jippii! Det gör jag också, oftast dock nog grönt te med en citronskiva i.
Jag antar att en kopp kaffe duger lika bra?

4) Han skriver dagbok i 10 minuters tid. På detta sätt rensar han huvudet från oroliga tankar.
Tjaa, kunde kanske funka. Min tacksamhetsdagbok, som jag började skriva i om kvällarna för att försöka få tag i livet igen efter november 2018... 
nåja, den har jag nu inte skrivit i sedan följande stora sorg drabbade familjen. Men kanske att jag tar fram den på nytt en vacker dag...

5) Han äter en liten frukost.
Hmm, vad är det? En fil, en yoghurt eller havregrynsgröt?

6) Han tränar i 20 - 90 minuters tid.
Nå, nu sprack definitivt tidsplanen. Minst klockan fem måste jag ur bädden om detta program ska hålla!

Och nu är herr Ferriss fix och färdig för en ny dag! Själv känner jag mej redan ganska matt och ja, småstressad. Om jag redan skulle klara tre punkter härifrån, så vore det ett under.

Till mina morgonrutiner under lediga dagar hör istället det här:
Att lösa korsord medan jag intar frukosten! Det kan kanske räknas som att meditera? Och ja, lite grand som att träna, eller hur? Dock är det här nästan lika farligt som stickning när man ska iväg till jobbet. För om det blir endast några tomma rutor kvar måste man ju bara få dem ifyllda, eller hur?

De där finfina korsordspennorna hittade H i Clas Ohlson. Och som den supersnälla människa hon är, så tänkte hon genast på mej! Stort tack för pennorna. Den rosa är redan i användning.

Nu är det dags för mej att stänga datorn och ägna mej åt hushållet istället. Undrar om jag vågar tvätta vita lakan och sedan hänga dem ute? Kommer det att regna? Kanske ändå bäst att börja med disken.

Inga kommentarer: