torsdag, augusti 06, 2020

Hillevi Mus-sockor

Oj nej, oj nej, nu gick det inte bra, inte alls bra. Sockorna jag hade stickat var för små åt M. Och hon som så vill ha dem. De sitter däremot perfekt på hennes lillasysters fot! Nu måste jag nog lägga upp en ny sockstickning fort som sjutton, måste bara kolla nånstans först hur många maskor och hur långa de borde vara för att passa.

Modell: Hillevi Hiirisukat, modell 17 i Suuri Käsityötidningens Kesäsukat (Sommarsockor)
Garn: 7 bröder
Åtgång: 50 g
Stickor:  Nr 3½

Och nu ska ni sen inte se så noggrant på det där som borde vara snyggt broderat. Jag är ingen brodös! Munnen på den ena sockan fick jag riva upp minst tre gånger. Den blev liksom aldrig bra och på något konstigt sätt lyckades jag dessutom sy ihop sockändan. Håhåjaa. Inte lätt det där inte. Och idag lovade jag en mycket olycklig M att: "Mommo stickar nya sockor åt dig!". Eeh, bäst att dra fram garn och sockstickor och försöka på nytt. Skam den som ger sig!

fördelen med att sticka små sockor är ju att det går relativt fort. Nackdelen är förstås att det inte går åt så mycket garn att det skulle bli tal om att köpa nytt!

Hillevi Hiiri (Mus) förekommer i sången Saku Sammakko (Groda). Han begav sig ut på friarstråt och träffade på Hillevi. Jag vet inte om det är en finsk barnsång från början eller om den har blivit det. Jag har lite svårt att tro att man skulle sjunga om en groda, som försöker fria till en mus, för barn. Men vem vet. Det sjungs ju andra smått obegripliga sånger också, som till exempel den om Bonden som körde till furuskog och sedan sköt en kråka, som satt och gol.

Inga kommentarer: