fredag, augusti 07, 2020

Ett verktyg

Idag har jag varit iväg norrut (eller är väderstrecket nordväst?) till den bästa av stadsdelar. Där hälsar alla på en då man kommer körandes eller nåja, säkert också cyklandes eller gåendes. Och varje gång blir jag lika glatt överraskad och rörd.

Jag var iväg längst bort norrut i stan i en liten by, som liksom många andra små byar, har mist all service. Det är det som av någon, för mej obegriplig orsak, kallas för utveckling. Glädjen är dock stor i byn, för i år har hela två barnfamiljer flyttat in!

Jag fick en trevlig pratstund med ett "födelsedagsbarn", som frågade om jag vet vad det här är för ett verktyg:

Om det hade haft lite längre skaft skulle mitt spontana svar ha varit: En ryggskrapa. Men det här är någonting som har använts i köket, men till vad, det är den stora frågan. Vad tror ni att det är för ett verktyg?
Det är hemgjort, äkta gediget hantverk.

Ha en riktigt skön fredagskväll medan ni grubblar vidare!



2 kommentarer:

Anonym sa...

Tror att man fjällar fisk med den (= skrapar fjällen av fisken alltså)?

Inge sa...

Jo, det låter nog som det mest troliga, fastän jag föreslog att man kunde använda den till att riva citrusskal.