söndag, september 02, 2018

Puts väck

Oj, så jag har jobbat hela förmiddagen. Dottern ringde på morgonen och sa att hon kommer med lilla M på eftermiddagen. Då blev det fart på sorterandet eller egentligen slängandet. Och tro det eller ej, plötsligt var alla högar puts väck!

Så här har det inte sett ut hos oss på åtminstone en vecka! Morfar i huset hann till och med få bort den lilla högen där i mitten bakom blåklockorna!
Nu tycker han att det är dags att släpa fram flera högar. Det har jag undanbett mej. I morgon börjar ju undervisningen på allvar och nu just är jag alldeles tom i bollen. Vad ska jag lära ut? Mina kursdeltagare kan ju nog redan allting, eller hur?

Men nej, inga flera högar inkommande vecka. Jag hinner inte och jag får huvudvärk.
- Jag kan sortera, säger morfar i huset ivrigt och tömmer min receptmapp i pappersinsamlingen. Jag protesterar och får till svar:
- Du lagar ju ändå ingen mat.
- Nä, inte åtminstone efter det här, svarar jag frostigt.
- Jag kan sortera lådorna i den stora byrån i hobbyrummet.
- Absolut inte, skriker jag så det slår lock för öronen.

Tur att lilla M var här på eftermiddagen och avbröt allt sorterande. Nu har jag dessutom drabbats av en konstig åkomma, så fort jag får syn på en pappershög börjar det klia i fingrarna och jag börjar bläddra igenom högen, släng, släng, släng. Mycket farlig åkomma det där. Kom sen inte hit och fråga efter några gamla skrifter inte.

Sent på eftermiddagen idag bänkade jag mej på balkongen med den återfunna sockstickningen i högsta hugg. Sådant lindrar sorteringsstress! Skönt!

Igår fick jag frågan vad hulda betyder i mitt återkommande uttryck hulda moder. Hulda är ett lite ålderdomligt adjektiv, men det står för ljuv, älskvärd, kärleksfull, mild, god, barmhärtig för att nu nämna några synonymer för ordet hulda. Det är alltså inte ett skällsord, ifall ni nu trodde det. Min hulda moder går inte att förknippa med sådana ord, fastän hon ibland är envisare än vad som är riktigt hälsosamt för henne.

Nu önskar jag er alla en riktigt bra start på inkommande vecka. Håll tummarna för mej imorgon så att jag klarar av min undervisning.

Inga kommentarer: