lördag, mars 30, 2024

Garnlördag

Om jag nu skulle tala finska, så skulle jag säga Lankalauantai om dagen idag, alltså Garnlördag. Idag tvättade och färgade man det garn, som spunnits under vintern. Men lanka (garn) har ursprungligen inget att göra med garn utan är en förfinskning av ordet lang som i fornsvenskan betydde lång. Så långfredagen spillde över till lördagen, som blev Lankalauantai. På svenska håller vi oss till benämningen påsklördag. Lite tråkigt kanske, men enkelt att komma ihåg.

Många garnförsäljare har tagit fasta på det där med garnlördagen och därför går det att göra fina garnfynd i de olika garnaffärerna på webben. Men garn ska jag inte ha, absolut inte. Jag kan få stress och börja må illa av allt garn och det är ju inte bra, eller hur?

Bra saker idag:

  • Var uppe redan klockan sju i morse.

  • Strax före nio knackade det på vår dörr. Hurra, nu kommer det häxor, tänkte jag.
    Men utanför dörren stod nästyngsta sonen med två paket mignonägg i handen. Nu är påsken räddad. Han fick med sig lite chokoägg och Lillans påskkasse.

  • Visste inte i vilket hörn jag skulle börja städningen, så jag tog fram min virkning istället. Det var så avkopplande och skönt att virka att jag nästan somnade.

  • Mitt på dagen knackade det igen på vår dörr. Nå nu, nu kommer väl häxorna? Nej, inte då, för där stod yngsta sonen, som kom och hälsade på.
    Efter lite diskussioner fram och tillbaka kom vi fram till att vi åker till västra grannstaden och lämnar flickornas påskkasse.

  • Vi körde via Hardom Bröd, för inköp av bullar, semlor (frallor) och baguetter. Det passar sig inte att komma tomhänt till dottern, eller hur?

  • Vi åt på Alexander Grill House. Riktigt gott.

  • Trevligt att träffa flickorna! Det är länge sen sist. 

  • Kvällen tillbringade jag sedan tillsammans med Lillan och hennes familj. 

  • Så det har varit en fin social lördag idag!
Önskar er alla en skön söndag!
Och ja, glöm nu inte det där eländiga klockvändandet!

Inga kommentarer: