fredag, mars 08, 2024

Kvinnodagsutfärd

Oj, oj, oj, ni skulle bara veta hur jag har firat kvinnodagen i gott sällskap. Jag är rejält trött ska jag säga, för det tar på att vara iväg till västra grannstaden och där göra en rejäl shoppingrunda. Puust!

Bra saker idag:

  • Vaknade en timme före väckarklockan.

  • Blev upphämtad av A, V hämtades upp i stan och sedan iväg ut på motorvägen västerut.

  • Vårt första stopp blev i teetee shop. Och det här kan ju endera vara paradiset för en garngalning eller värsta mardrömmen. Här gäller det att gå omkring och muttra: "Jag ska inte ha nånting, jag ska inte ha nånting, jag ska inte ha nånting..."

  • Och så borde man ha förstånd att blunda och inte ens snegla på ett endaste ett litet nystan! Men fastän anden är villig, så är köttet svagt, eller hur det nu heter?
    Jag kom ut med de här nystanen och inte alls dem, som jag först hade tänkt börja virka någonting av. Lite, sockgarner kan alltid vara bra att ha i gömmorna, bomullsgarn i vårfräscha färger, nya strumpstickor, för att testa lite och så lite grått garn att stoppa strumpor med.
    Förnuftigt handlat, inte sant?

  • Från garnaffären kvistade vi över till Lilla chokladfabriken, för där hade inte mina vänner varit tidigare.

  • Från Lilla Chokladfabriken vidare till den stora, Brunbergs. Chokladkyssarna med apelsin är en nyhet. Hoppas att de smakar bra. Jag har inte ännu hunnit smaka på de här nya kyssarna. Till natten vill jag inte ha sötsaker, så nu får jag vänta med spänning till i morgon.


  • Och inne i stan finns den här ljuvliga Lilla garnaffären. Det var första besöket för oss alla tre, men troligtvis inte sista. Dock strul med parkeringsövervakaren, så få se hur det går. Jag är illa rädd att det blev parkeringsböter. Snyft! Är det så, då bojkottar vi den eländiga staden och för våra surt förvärvade slantar nån annanstans! Synd om affärsidkarna.


  • Från den ljuvliga affären köpte jag härliga kattknappar, ett garnnystan, ja, du läste alldeles rätt, ett nystan! Och en liten inspirerande sticktidning på svenska!
    Och vet ni vad? Jo, där på bordet fanns mönstret till Lovisatröjan, också det på svenska!

  • Paperipilvi är en affär där man blir alldeles snurrig av vad allt det finns, som man kan syssla med. Att parkera på Ågatan var inte heller lätt, för biljettautomaten finns långt borta. Tur att en kunde stå på vakt och vid behov hindra parkeringsövervakarna! Det tar ju sin lilla tid innan man är tillbaka med den lilla papperslappen.
    Jag kom hem med mjuka gelpennor, jutegarn, som jag saknat och ett intressant projekthäfte.


  • Nu är det bara att sätta igång med egen mönsterdesign!

  • Motonet blev en liten besvikelse, för de där Spinnerbait väskorna, som behövs för våra rundstickor är slut! Det är nog bäst att dom skärper sig omedelbums och ser till att få in väskorna fortare än kvickt. De blev kanske tagna på säng då stickande damer började dyka upp på fiskeavdelningen med något förklarat i ögonen och länsade hyllorna på de där fiskeflugsväskorna!
    Till all tur hittade V korsordspennor i Motonet, så det nu fanns nånting man kunde köpa!

  • Hastigt över till Rusta, som också har en garnhylla! Men nej, mej lockade den inte alls.

  • Jag kom istället hem med den här godispåsen, som jag tömde i vår karamellskål. Och varje gång bisin min har gått förbi den skålen, så prasslar det till. De här har oroväckande god åtgång, så snart är karamellskålen tömd igen!

  • Puuilo har utökat sitt garnsortiment, men inte heller nu handlade jag ett endaste ett nystan! Duktigt gjort av mej, inte sant?

  • På hemvägen stannade vi i Gammelby och åt. Inte ens tal om att vi skulle ha åkt in till Borgå igen. Alltför riskabelt!

  • En härlig heldag ute i gott sällskap. Så glad över att den här utfärden blev av! Tack till A, som tog tag i saken direkt och inte lät allting rinna ut i sanden. 
Önskar er en fin lördag!

Inga kommentarer: