torsdag, maj 23, 2024

Igår var bordet tomt

Ännu en härlig somrig och solig dag har övergått i vacker kväll. Bisin min kom nyss hem från grannbyn, så nu är det slut på lugnet.
Själv har jag igen varit lat idag. Det hjälper inte hur skarpt jag än säger ifrån:
– Inge, nu ska du fylla tvättmaskinen. Inge, ta hand om disken. Inge, torka damm...
Så där håller jag strängt på och kommenderar mej själv, men ingenting händer absolut ingenting.
– Men inte behöver du ju göra nånting, du är ju pensionär, tröstade äldsta sonen då jag beklagade mej över min lättja.

Tro det eller ej, men igår var det här bordet tomt! Så tomt att jag kunde duka för våra gäster. Men idag drog jag igen fram en hel del grejer. Tänkte att jag måste ju få åtminstone en socka färdig, men jag stickade förstås fel i tåhoptagningen, så det blir till att sticka bakåt och sånt är enerverande.

Bra saker idag:

  • Yngsta sonen knackade på dörren tidigt på förmiddagen. Vi for iväg till stan.

  • Via stora varuhuset for vi iväg till Bistro Kronan på lunch. Han valde lax, se bilden, och jag valde ugnspotatis med skagenröra, alltså räkor. Och jo, jo, jag vet att det kanske är lite ensidigt att två gånger i veckan äta lunch med räkor, men... det är kanske lite hälsosamt i alla fall?

  • – Nu räcker det med tidningar, sa yngsta sonen strängt då jag smet iväg som en blixt till tidningshyllan när vi handlade i stora mataffären.
    – Jo, svarade jag spakt och försökte verkligen vara lydig, men...

  • Den här var ju också nedsatt till halva priset! Och så har jag faktiskt varit så duktig att jag har avslutat den här prenumerationen! Det ni!

  • Har klarat av veckohandlandet och det är riktigt, riktigt skönt!
Hoppas att ni får en fin fredag.
 

Inga kommentarer: