onsdag, maj 22, 2024

Svarta skägget

Idag var det ytterst nära att en äktenskaplig kris skulle ha brutit ut här i vårt lugna hus. Och jo, jo, jag vet jag hade en hel vecka på mej att städa, men... ja, jag har gjort mycket roligare saker istället. Vi skulle alltså få gäster idag och det hade jag vetat om, så allting borde ju ha varit tipp topp vid det här laget. Men icke då. 

Jag hade just jynsat lavoaren i vessan och torkat golvet då bisin min störtade in med håret på ända.
– Jag måste till stan, gasen tog slut. Jag ska bara raka mej först, flämtar han.
– Stopp, vrålar jag högröd i ansiktet.
– Du kan int gå in dit och du får int raka dej nu.
– Värst vad du är aggressiv.
– Men ser du int att golvet är vått och att lavoaren blänker vit och fin?
Bisin min mumlade och muttrade:
– Du e int klok. Du kunde ju ha städat vessan redan igår.
– Nej, hur skulle jag ha kunnat göra det? För då skulle lavoaren ha varit full av ditt skägg idag.
– Jag tar bara rakapparaten, sa han lite spakare och haltade iväg ner till källaren där han kunde raka sig i vessan nere eller vid spegelskåpet ovanför lavoaren i tvättrummet.
Undrar om nån kan förklara detta återkommande fenomen? Varför ska han alltid raka sig och sprida sina skäggstrån då allting är snyggt och prydligt i vessan?

Kolla vilket fynd jag gjorde då jag hafsstädade i köket! Helt fantastiskt! Bäst före datumen har visserligen gått ut, men det gör väl inget? Nu ska jag sätta flaskan på en säker plats så jag har den när jag nästa gång får hosta.
Och här talar vi nu inte om något rakat skägg precis!

Och nu, har ni sett min sockbeskrivning till de där sockorna med flätor? Den har försvunnit efter mitt hafsiga panikstädande! Inte kul, inte alls kul. Städandet förstör min ordning!

Bra saker idag:
  • Sov ända till nio och det var riktigt, riktigt skönt.

  • Hade två kvinnor på besök här på eftermiddagen. Vi har skrattat och varit allvarliga om vartannat. Delat skolminnen och ungdomsminnen. För fem år sedan fick de inbjudan och nu äntligen, äntligen kom de på besök. En så härlig eftermiddag jag har haft. Och inte behövde jag baka nånting för de hade med sig pistaschbullar. Mums!

  • Äldsta sonen lagade middag nu på kvällen. Han kokade också eftermiddagskaffet åt gästerna.
Hoppas att ni alla får en riktigt fin torsdag.



Inga kommentarer: