söndag, maj 05, 2024

Ett intensivt veckoslut

Kära vänner, igår blev ni utan mitt dagliga blogginlägg. Det beror endast på att det var en intensiv dag igår och jag var rätt förbi av trötthet vid 22-tiden. Det fanns inte en chans i världen att jag skulle ha orkat skriva något vettigt eller spirituellt. Så jag valde sängen istället och med tanke på mitt eget välbefinnande var det ett riktigt bra val. Det har nämligen varit en intensiv dag också idag och jag behövde  helt enkelt vara utvilad.

Bra saker:

  • Har sovit riktigt gott de två senaste nätterna. Skönt, så skönt!

  • Mitt på dagen igår, då jag borde ha städat, knackade yngsta sonen på dörren. Han ville ut på ett litet äventyr och vi hamnade här, i Box Grill. Stället har en spännande interiör.

  • Sonen hade aldrig varit här tidigare, så det var ju ett litet äventyr. Själv måste jag komma ihåg att inte ta pommes frites till min hamburgare, för jag orkar ändå inte äta upp dem! Gott var det med den här Royal hamburgaren, som innehöll allt från ananasring till cole slowsallad.
    Mycket folk var det i rörelse, både cyklister med supersmala ben och motorister med betydligt grövre kroppsbyggnad. Många satt utomhus trots att det blåste rejält. Yngsta sonen och undertecknad valde att äta vår lunch tryggt inomhus.

  • Från Box iväg till västra grannstaden och Mikrokulma. Jag skulle inte ha någonting därifrån, men kom ändå hem med de här handskarna. Bisin min har tjatat och tjatat om att jag borde vara på vedbacken, att jag borde kratta och... ja, jag vet inte allt vad jag skulle måsta göra. Allt sånt där som jag tycker att är förspilld tid, för det finns ju så mycket annat, som är betydligt roligare att göra.
    Men, veden är utan tvekan ett måste, som ska tas på allvar om jag inte vill frysa i vinter. Suck! Nå, nu är jag utrustad i alla fall.

  • H kom hit igår kväll och jag fick en så här fin pensionsgåva. Precis vad jag behöver! Mums och tack!

  • H och undertecknad tillbringade kvällen i grannbyn hos Lillan och hennes föräldrar. En härlig avslutning på den intensiva lördagen.

  • Idag tog jag äntligen den där rågpiråg- ja eller pajdegen då ur frysen och fixade med H:s hjälp en skink-, majs-, ostpaj till lunch. Det var riktigt gott om jag själv får säga. Tyvärr äter bisin min inte ost, så det här är inte mat enligt honom! Men det fanns inte så mycket alternativ då kylskåpet nu innehåller nästan inget matnyttigt alls!

  • Flickorna kom på besök en liten stund före det var dags att bege sig iväg till grannbyn.

  • Där firades Lillans två årskalas med många glada människor och massor, massor av paket. Många spännande saker att leka med och en hel del sommarkläder.
    Riktigt god tårta och macarons, som smälte i munnen. De bjöds också enskilt och Lillan hade svårt att välja om hon skulle äta en gris, en kyckling eller en ko. Det är inte alltid så lätt att välja minsann.

  • Lillan gillar traktorer, så förstås fick en Massey vara med på kalaset i form av jättegoda citronrutor. Mums!

  • För övrigt var det härligt att se kusinerna leka med varandra. Lillan tyckte det var så roligt att bygga duplo med dem att hon inte riktigt skulle ha haft tid att öppna flera paket.

  • Lillan fick hela två cyklar i födelsedagsgåva, en lite större trehjuling och sen den här utan trampor, som hon förstås var ute och genast provkörde.
    (Lånad bild från mommos instagram)

  • Yngsta sonen var snällt iväg mitt på dagen och tog ut min lilla garnpåse från Mokku Yarn. Tyvärr har hon slutförsäljning och upphör med affären 26.5. Synd, verkligen synd, men jag kan nog inte beställa mera därifrån nu, för jag har ingen aning vad jag ska göra med så här ljuvligt garn!

  • Bisin min har fått ordning på min Adam plåtlåda. Nu fungerar både bakluckan och alla dörrlås. Bromsarna är i toppskick och en av bromsklossarna är förnyad, för den var helt slut och förstås har jag sommardäck. Tjohoo! Verkligt tacksam för en så händig karl, som orkar underhålla min gamla plåtlåda!

  • Har suttit i solnedgången i kväll och stickat hela 2 ½ varv mönsterstickning. Kanske jag kommer lite framåt i alla fall?
Nu önskar jag er en riktigt fin måndag. Inkommande vecka blir igen kort, för dem som jobbar. Som pensionär är det väl inte så stor skillnad om vi har en röd dag mitt i veckan?

Inga kommentarer: