söndag, oktober 21, 2018

Uti skogen finns...

... baciller, sjunger den gode Cornelis. Men det var nog inte baciller vi hittade i fredags i skogen.
Nej, det var helt andra saker.
- Du har glömt efter dig nån orange plastgrej, hojtade jag åt morfar i huset där jag släpade fram veden på en urusel skogsväg.
- Nä, vadå, ropade han till svar.
Inte hade han tappat någonting på vägen inte. 
Nej, för det växte upp ur marken.
Och här behövs nu Naturväktarna, för jag kan inte komma ihåg att jag någonsin skulle ha sett en sådan här förut.

Det här förstår jag ju ändå att är en svamp, även om jag inte vet vad det är för sort och fastän morfar fnyser åt mej och säger:
- Du har ju fotat gräs.

Igår morse vaknade vi till en vacker morgonrodnad.

Mitt på dagen var jag iväg till bokcaféet i stan. Där får man köpa bryggt te. Inte baddat, som dom kallar det på Degerby Gille!

Här väntar vi alla spänt på att Sabine Forsblom ska komma och berätta om sin senaste bok, Betinkan. Tänk, hon som varit på bokmässan i Göteborg. Hon kom också till vår lilla stad. Sånt uppskattas.






Inne i stan finns det också svampar och de är riktigt konstnärliga ska jag säga. Tuffa typer, som tränger sig igenom fliset.

På åkern nedanför vårt hus går gässen och betar.

Och det är höstvackert ute i naturen.

Igår kväll hade vi rart besök av morfar i husets två systrar. Trots sjukdom och elände blev det en mysig kväll med te/kaffe och ostmacka. Och förstås en hel del prat.

Idag har jag jobbat framför datorn, tvättat och varit iväg till den bästa stadsdelen och blivit bjuden på te, hemlagad bondost på lingonbröd från Wibox. Mums och tack!

Och nu, nu är det dags att avsluta här, så jag är pigg och nyter imorgon när jag ska hålla kurs.

Hoppas att ni alla får en bra start på den nya veckan.

Inga kommentarer: