lördag, juli 17, 2021

Björnmattan

Ta-da! Låt mej få presentera tre damers verk och visa vad man kan göra för att få garnlagret att minska, eller ja, vänta nu lite. Det gick nu inte riktigt som på Strömsö, för vi blev tvungna att köpa två nystan till!
Men för att ni ska få se att jag inte enbart köper garn, utan att jag också använder dem så låt mej visa björnmattan!

Men alltså, så här kan man göra med sockgarnet, 7-bröder om man inte kan eller vill sticka sockor!


Modell: Nallematto från tidningen Virkkaa, Kauneimmat Käsityöt
Garn: 7-bröder från Novita 
Åtgång: 1 184 g
Virknål: Nr 6

Vi började på det här projektet 27 juni förra året. Det var H, som blev inspirerad då hon bläddrade i min virktidning. Och jo, jag tyckte att det var ett helt okej och genomförbart projekt. H ritade av mönstret på papper, som jag fått at stickväninna V, så tack för det!


H hade ett gammalt sofföverdrag, som hon sedan klippte ut två björnmattdelar från. Ursprungligen hade vi alltså tänkt göra två mattor, men som sagt både garnet och vår ork tog slut.

Det är sällan jag har sockgarn i samma färg kilovis. Till all tur hittade H två nystan garn till, i den där ena rosa nyansen, så jag kunde slutföra projektet i tisdags. När vi först placerade ut alla bollar utan att ha de virkade delarna på plats såg både bollarna och garnet ut att räcka, men sen blev det ett så här stort hål, som jag försökte fylla och dubbelmorfar var ju till och med så snäll att han var iväg till stora varuhuset i stan och kom hem med ett garnnystan. Men det var ju inte rätt nyans!

H har sytt på maskin och broderat för hand. Jag har virkat, sytt fast öronen i översta mattdelen. H, L och undertecknad har alla gjort garnbollar. Vi använde helt gammaldags teknik med två papprundlar. Vi klarade inte de där moderna plastgrejerna, alltså tofsramar. Jag har förstås av dem här hemma, men...

För att mattan inte ska halka köpte jag redan i vintras en stuvbit med halkskydd från den lokala färghandeln. Också den här klippte H till och sicksackade sedan fast i den andra mattdelen.

Sedan blev det handarbete igen.
Och nu tog sytråden slut!
Till all tur har dubbelmorfar i tiderna hållit på med möbelrestaurering och hade en sån här krokig nål, annars skulle vi inte ha klarat det.

Det var hårt syende genom två lager sofföverdrag, ett lager virkat och ett lager halkskydd! H inledde detta sömmande och jag fortsatte efter det att hon hade åkt härifrån. Men det tog förstås sin lilla tid innan jag blev färdig.

Puust, nu är i alla fall mattan färdig och vi får hoppas att den hittar sin plats i lekrummet hos flickorna. Om bollarna inte håller, så virkar jag en ny mage åt björnen. Det har H bestämt.

Önskar er alla en riktigt skön fortsättning på lördagen.




2 kommentarer:

Österbottningen sa...

Men oj vilket fantastiskt fint projekt!!!
Vad duktiga ni varit! Verkligen super häftigt!

Inge sa...

Tack.
Det tog sin lilla tid att få mattan färdig, men samtidigt var det rätt kravlöst med att göra bollar då när man hade lite tid emellan. Och det roliga med garnbollar är ju att de som inte stickar eller virkar också kan vara med.