onsdag, augusti 16, 2023

Klibbigt

Kära vänner, idag är det hög luftfuktighet här i vår landsända. Det är alltså klibbigt värre utan att man ens gör nånting eller rör på sig. Men sockor kan man alltid sticka, eller hur? Bara man nu inte är alltför svettig om händerna. Och nej, vi har ingen kylning i vårt hus, för enligt bisin min drar det för mycket el i förhållande till nyttan. Och då nickar jag lite vagt och låtsas förstå mej på och håller med. Mest för att jag vet att hans nästa argument lyder så här:
– Det är ändå int så många varma dagar i året här i Finland.
Nää, kanske int, men jag undrar lite smått om jag borde börja hålla lite koll på dagsväderleken och se om han har rätt, vad tror ni?

Visste ni förresten att det var mormorsrutans dag igår? Jag visste nog, men jag är så inne i min sockstickning nu just att det blir inget virkat. Så det så!

Bra saker idag:

  • Jag lyckades!!! Jag kunde fixa både ljud och rätt tid i den nya datorn. Gissa om jag kände mej stolt? När datorförsäljaren ringde svarade mannen och sa att nu är han här med Inge på Mi för att få det fixat! Då visste vi inte ännu om det skulle lyckas, men det gick alltså vägen! Vilken lättnad för mej att ännu en gång ha klarat av en krånglande dator. Och igen har jag lärt mej nånting nytt.
    Lite farligt dock, för nu tror den där mannen att jag kan fixa vad som helst. Och det fastän jag försökte förklara lugnt och sansat vad det hela handlade om och hur han ska agera i framtiden.
    Och vi hann bli färdiga precis innan veckomötet skulle börja. Allting liksom klaffade. Kan det bli bättre?

  • Och jag fick lön för mödan, jag fick en halvliter nyplockade och rensade blåbär. Mycket bättre än pengar, för nu har vi ju inte skattefuskat på något sätt alls. Vet ni vad jag tänker göra med bären? baka? Nä, nä, jag äter upp dem och delar kanske med mej av dem lite grann till bisin min. Det enda jag funderar på just nu är om jag ska äta dem som de är eller tillsammans med vaniljglass. Hmmm... alltid dessa svåra val.

  • Det var den här tidningen, som fick mej att kurva via mataffären på hemväg från jobbet idag. Jag måste förstås ha den, för jag har ju liksom inte tillräckligt med sockmönster, eller hur?
    Har bläddrat snabbt igenom den och jodå, här finns en hel del roliga mönster, men nu måste jag lugna ner mej lite och hålla mej till mera vanliga sockor, så det går snabbare att få dem färdiga.

  • Jag passade på att köpa senaste nummer av Allers och så hamnade Hemmets Journal också i min kundvagn. Och jo, jag vet, jag borde sluta köpa Allers. Att lösa A-korsordet där är en (ful) vana jag har. Men vad ska jag annars göra vid frukosten? Vi har ingen tidning som dimper ner i postlådan varje morgon. Och telefonen vill jag inte sitta och knäppa på. Det är faktiskt lite synd om den, för i måndags stod det i min veckorapport att jag använt telefonen 52 minuter mindre än veckan innan! Tror ni att den känner sig övergiven?

  • Yngsta sonen var här på snabbvisit på eftermiddagen. Kul att jag hann träffa honom innan jag körde iväg till stan för andra gången idag.
Nu önskar jag er en riktigt skön onsdagskväll.

Inga kommentarer: