måndag, augusti 07, 2023

Måndagsutfärd

Vad kan man göra en het måndag i augusti då semestern närmar sig sitt slut? Jo, man kan åka västerut med yngsta sonen. Det gjorde jag idag! Det var svalt och skönt i bilen, så inga problem ända tills man steg ut.

Vår första anhalt blev Kungsporten i västra grannstaden.



Jag som överhuvudtaget inte skulle ha nånting från järnaffären kom ändå ut med den här fina kassen.

Sonen körde vidare mot huvudstadsregionen och vi hamnade så småningom i Rosenlund i Vanda, kanske mera känt under sitt finska namn Tammisto. Där besökte vi ett företag, som säljer begagnade kontorsmöbler. Sonen behövde en "ny" kontorsstol. Han hittade en stadig och bra, som han baxade in i bilen. Det är bra att ha en farmarbil, alltså kombibil på högsvenska.

Bra saker idag:
  • Jag kom ihåg att min kära kollega talat om att Halva har sin fabriksbutik just i Rosenlund.


    Och vi hittade den!

  • Så jag kom hem med lite godis!

  • Och jag hittade små syrliga karameller till karamellskålarna! Tjohooo!
    Och nu har vi ett nytt ställe att åka till när andan faller på eller vi har vägarna förbi.

  • Från Rosenlund styrde sonen skickligt hit till detta komplex, alltså köpcentret Tripla. Sonen har varit här på lunch, men jag har aldrig besökt det här stället och hade inte minsta lilla aning om vad här finns.

  • Ingen trängsel här inte, utan stora tomma ytor. Jag efterlyser flera bänkar så man kan vila trötta ben.

  • Vi hade egentligen ingen plan och inget vi nödvändigtvis skulle ha. Så vi tog det lugnt. Klädbutiker är inte vår grej. Yngsta sonen har aldrig varit i Normal så dit styrde vi stegen.

  • Duschkräm, schampo och plåster blev det. Sonen tyckte affären var hemsk! Så det var fort in och fort ut. Och jo, jag fattar inte heller varför de har såna trånga labyrintiska gångar.

  • Sen upp till fjärde våningen och njuta av utsikten, solen, himlen och framför allt sköna svalkande vindar. Sonen påstod att det där ska föreställa en golfboll.

  • En supergod lunch på Brokadi. Jag hade riktigt svårt att välja från det dignande buffébordet. Det blev en salig blandning.

  • Till efterrätt friterade bananer. Mums filibabba!
    Vi satt en stund och vilade medan jag kollade på affärer i Tripla, för jag ville inte stappla runt på stumma ben och kanske missa någonting bra.

  • Och det var allt tur att jag kollade, för annars skulle jag ha missat Figulus på andra våningen!


  • Och kan ni tänka er, jag kunde avhålla mej från att köpa massor av garn! Köpte bara några nystan, som jag redan vet vad det ska bli av. Och så hittade jag julklappar till de äldre barnbarnen. Jo, jo, det är nog dags att börja tänka på sånt redan nu, för bisin min övar julsånger på gitarren.

  • När vi kom in hade yngsta sonen fått syn på teaffären Chaya på första våningen. Så innan vi gick ut för att återvända till parkeringsgrottan tog vi en runda i den underbara affären. Oj, så vi snufsade på olika tesorter och alla doftade så gott att det var riktigt svårt att välja. Nu är åtminstone jag förberedd på höstens kyliga kvällar.

  • Ytterst tacksam för att yngsta sonen ville offra en av sina semesterdagar, för att ta ut mej på äventyr. Och glad för att vi båda hittade nya affärer!

  • Min vattentermos, som jag fick i födelsedagspresent är nu högtidligt invigd. Helt fantastiskt med kallt vatten hela vägen till och från huvudstaden.

  • Fick skruttasockorna färdiga nu i kväll då jag äntligen fäste alla garnändar.
Hoppas att vi får en lugn natt utan storm och åskbyar. Och hoppas att ni får en lugn och fin tisdag.

2 kommentarer:

Inge Ekholm blogg sa...

Vilken fin utfärd och fina inköp. Den fågelkassen på latin skulle jag också ha köpt. Fina garnnystan, vilken mums! 😋 mat.
Blev det stormigt på natten?

Inge sa...

Tack! Ingen storm, tack och lov!