tisdag, juni 25, 2024

Budgetåtstramning

Idag har jag igen varit ute på vift med bisin min. Österut styrde vi kosan idag och hamnade förstås här:

I flaggstaden Fredrikshamn! För mej är det en vecka sedan senast, men bisin min var där också igår, då tillsammans med yngsta sonen. I fredag planerar bisin min att åka på nytt till Fredrikshamn, men då med mr J.

Idag fick jag också gå in i Jysk, men nu hade det blivit budgetåtstramning, så idag fick jag endast göra av med 10 €. Förra veckan hade jag dubbelt mera till mitt förfogande.

Den grej jag egentligen vill köpa kostar 14 €, så den föll bort genast. Nu gällde det för mej att bestämma mej för om jag skulle köpa endast en grej för 10 € eller försöka plocka ihop flera grejer för den budgeterade summan. Jag kände mej lite grann, som deltagarna i Auktionssommar. Men de skall väl ha minst sju grejer om jag minns rätt?

Jag kom hem med de här sakerna:

En brödkorg, enligt etiketten, men det ser nog mera ut som en brödpåse, eller hur?

Och så tog jag hem både Krister, disktrasorna och Edvard, den fina glaslådan samt tre kökshanddukar! Inte illa, eller hur? Och bara nyttiga saker. 10,35 € kostade alltihopa. Jag hade 50 cent till godo från förra veckan, så jag är fortfarande inom budgetramarna. Det kunde bli en sport det här, inte sant? Vi går in i nån affär med 20 € och ser hur många saker vi lyckas köpa för den sedeln.

På hemvägen var det meningen att vi faktiskt skulle iväg till en sportaffär i östra grannstaden. Men nästyngsta sonens bils båda framlager är sönder, så det blev förstås ett besök i Motonet. Den här gången fick bisin min gå in alldeles själv, medan jag satt ute i bilen och väntade. Motonet är alldeles för tråkig affär, för min del.

På hemvägen kurvade vi ännu via Café Dagmar.

Jag valde en skinkbagel, en limoncellokakbit, som bisin min tjuvade en bit av och sen gammaldags god citronsoda. Bisin min drack förstås kaffe och så åt han en bit äppelkaka, som innehöll så många äppelbitar att där knappt fanns nån deg! Saftig och god alltså.
Vi skulle gärna ha ätit pannkaka, men den var tyvärr slut.

När vi kom hem möttes vi av förföriska matdofter. Äldsta sonen höll på att fixa hamburgare med goda tillbehör. Mumsfilibabba.

Nu önskar jag er alla en fin onsdag!



 

Inga kommentarer: