lördag, juni 29, 2024

Mattssons kiosk

I morse såg det riktigt lovande ut och det kom till och med 15 regndroppar. Men sen ingenting! Igår kväll mullrade åskan två gånger, men inget regn då heller. Nog, bäst så, för det var premiär på Lurens igår kväll.

På morgonen var vi iväg på en snabbvisit till granngrannbyn. Önskade trevlig resa och med hopp om att snart ses igen.

Vi fick var sin pillerask:

Min Pink Ladies är så fin, som gjord för mej! TACK!
Jag vet inte ännu vad det är för sorts tabletter i asken, för jag tänker vänta lite med öppnandet. Blir spännande.

– Vi far till stan på glass, sa bisin min plötsligt då vi skulle åka hem. Och till stan körde han. Men ingen glass åt vi.
Jag fick syn på Brittatårtan och en sån ville bisin min ha istället för glass. Själv valde jag både salt, smörgåstårta och sött, Brittatårta. Så goda bakverk i Mattssons kiosk, som det heter i dagligt tal här i stan, alltså kiosken vid gästbåtshamnen.

Vi var lite upprörda med bisin min, för ute på gästbåtsbryggan härjade ett par vilda ungar. När de började kasta sten på måsungarna blev bisin min topp tunnor rasande och var redan på väg att ingripa.
– Var är föräldrarna, frågade vi oss. Men ansvarsfulla vuxna såg vi inte skymten av. Tur att ungarna fick tillsägelse från annat håll. Och bisin min kunde glädja sig åt ett möte med en sparv istället.

Till skogs stack bisin min mitt på dagen efter att ha klätt om sig. Inga stadskläder till skogen inte.
– Kom med nu, bad han enträget och fortsatte: Där finns blåbär, smultron, hallon och kantareller. Jag skrattade rått:
– Nää, nää, du sa ju själv att blåbären inte är färdiga ännu. Hallonen och kantarellerna har torkat bort. Och jag vill inte bli anfallen av myggor, älgflugor eller fästingar. Brrr!
Bisin min for iväg och körde hem props från skogen. Mera vedkapande väntar.

Själv gick jag ut på bänken med min projektväska och en vattenflaska. Det blåste skönt och var rätt molnigt i början. Men sen slog solgasset till från bar himmel. Inte riktigt läge att sitta ute och sticka sockor då.

Min hönshjärna har utmärkt sig igen. Igår försökte jag övertyga bisin min om att det redan var 29 juni. Som vanligt blev han rätt förvirrad, stackaren. Var fanns söndag 30 om det var 29:e igår? Inte så lätt att veta då jag hoppar över dagar lite hur som helst.

Idag har jag gått omkring och luktat karl! Jag använde en roll on deodorant för män i morse! Vilken hönshjärna jag ändå är.

Och nu, nu väntar jag på att bastun ska bli varm. Litet lördagsnöje så här nästsista dagen i juni.

Önskar er alla en riktigt fin söndag. Och för säkerhets skull påminner jag om att det är sista juni i morgon och inget annat!


2 kommentarer:

Carita Liljendahl sa...

Måsar må skräna och skita och vara otrevliga, men inte får man kasta sten på dem och inte på ungarna.
Ja - i Mattssons café finns massor av mums!

Inge sa...

Just precis det. Klart att måsarna skränar när deras ungar är i farozonen.
Jo, farliga delikatesser, i synnerhet då man bestämt sig för att endast ta en glass och inget annat! 😊