fredag, januari 23, 2015

Garn är användbart

Garn är användbart. Det har till och med far i huset upptäckt.

Helt sonika tog han en stump av ett restnystan med Nalle-garn, som jag fick av min mamma till ett vantprojekt, som jag ännu inte vågat mig på. Och så band han upp stängel nummer två på vår amaryllis som vi fick till julklapp.
Stängeln är så full i överdådiga blommor att inget riktigt orkar hålla upp den. Men Nalle-garn i taket klarar biffen. så visst är garn användbart.


Själv är jag nu just lite vilsen. Vet liksom inte riktigt vilket projekt jag skall sticka eller virka på. Känns konstigt tomt efter att ha fått den krokade halsduken färdig. Förstås borde jag sitta med den tvåändsstickade vanten, men det går så lååååångsamt och blir därför så tråkigt. Suck! Jag har en hel del UFO:s, men inget som lockar just nu.

Och så kan jag än en gång konstatera att stickvärlden inte är jämlik, nej, långt därifrån. Jag har bläddrat i mönstertidningar både gamla och nya utan att hitta en herrmodell till det ljuvliga garnet Lehto, som jag fick av mamma förra lördagen. Men se nej, inte att jag har hittat något fast jag gick tillbaka ända till år 1991 med en tidning. Mycket magert med modeller för herrar högst en eller två per tidning. Hur ska det här sluta? Jag som endast har en dotter att sticka åt, men däremot fyra söner och en man. Jag efterlyser med det snaraste en ny sticktidning som koncentrerar sig på herrmodeller, alternativt en obligatorisk bilaga i de ordinarie mönstertidningarna minst två gånger per år. Suck och dubbelsuck. Inte ens hos Garnstudio hittade jag något gångbart. Nej, där fastnade jag istället för den här sommartoppen. Urläcker, inte sant? Men inte är det nånting för nån av mina karlar inte. Suck.
Får väl fråga som det finlandssvenska dansbandet Buffalo Bill gjorde på 1970-talet: Vad ska jag göra nu då?



2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har också bara karlfolk att sticka åt. Två vuxna söner och två barnbarn också pojkar. Svärdottern har jag förstås. Men mitt tålamod räcker inte till att få något stort färdigt. Toppen är urläcker men men modellen är så smal. Kanske inte så snyggt med mina rullader runt midjan. Den är virkad så den skulle jag klara det går snabbare. Ha ett bra veckoslut. Pellinge famo.

Inge sa...

Tack för det. Hoppas att du också får ett skönt veckoslut.
Toppen skulle säkert sitta perfekt på min dotter, men hon brukar inte gilla sånt där "krusidulligt". Oftast ska det vara resårstickning och därmed jämt!
Det skulle faktiskt vara riktigt roligt att virka lite emellanåt.