måndag, januari 12, 2015

Rejäla verktyg

- Va ska du med de där, frågade far i huset härom dagen då jag hade glömt kvar min förpackning med virknålar på soffbordet.
- Måste du verkligen ha så där många?
Vänligt försökte jag förklara att virknålarna har olika grovlek för att garnen är olika tjocka. Far i huset nickade som om han vore införstådd.
Trodde jag alltså, för sen återkom han till det där med mängden. Ny tålmodig förklaring av mig där jag drog paralleller till diverse hyls- och nyckelserier som han har.
Ja, han nickade.
Frid och fröjd tänkte jag. Sedan hörde jag honom likväl förklara för sonen hur onödigt många virknålar jag har. Suck.


Och det hemskaste av allt, nu började jag själv fundera: Behöver jag verkligen så där många virknålar?
Höh, vilken dum fråga. Självklart behöver jag varenda en av dem. Kablarna är för krokningen, utan kabel fungerar virknålarna som vilka andra virknålar som helst. Och när vi stickerskor/virkerskor jobbar i vårt anletes svett för att få fram det ena alstret finare än det andra, så visst behöver vi rejäla verktyg då. Inget snack om saken.

Tänk om far i huset skulle vara tvungen att jobba i garaget utan verktyg?

Inga kommentarer: