måndag, maj 25, 2020

Bakdag

Idag har vi minsann varit aktiva här i vårt hus. 
På förmiddagen jobbade jag och dubbelmorfar försvann till grannbyn som vanligt. Där har han tillbringat de senaste dagarna med undantag för när han gått ute i skog och mark.

Efter jobbet hade jag ett långt telefonsamtal med min kollega och det var så härligt. Längtar efter att kunna träffas på riktigt över en lååååååååång lunch...

Knappt hade jag avslutat det samtalet förrän min telefon ringde på nytt:
- Hej, det är M, sa en liten barnröst i mitt öra. 
Ljuvligheters ljuvligheter, dotterdottern berättade allt som hon hade varit med om på förmiddagen. Och så blev hon mycket betänksam då hon fick höra att moffen inte var hemma utan hade lämnat mormor ensam. Och så ville M komma hit, men mamman sade att det inte var läge just då...

Sent igår kväll då dubbelmorfar kom hem hade han med sig några korta rabarberstjälkar, som han "lånat" från grannbyn. Dem tog jag hand om idag.

Årets andra rabarberpaj tillredde jag den här gången av Start naturell, så det blev lite mera crunch i smulpajstäcket. Lite mera rabarber hade jag nog nu i bottnen, men... mera hade det fått vara... nåja, stjälkarna lär växa så det knakar. Plötsligt brukar det vara så mycket att ingen riktigt vet vad man ska göra av med allt.
En pytteliten pajbit blev kvar efter det sena eftermiddagskaffet. Och nu på kvällen, nu finns inget alls kvar längre!

Äldsta sonen blev inspirerad, så på nolltid svängde han ihop en bröddeg senare på eftermiddagen.
Finns det något godare än ugnsfärskt bröd med smör som smälter på skivan?

Vi har alltså haft en riktig bakdag här hos oss idag. Hoppas att ni också har haft en bra måndag!

2 kommentarer:

Evas Pyssel sa...

Det där ser härligt ut både paj och bröd. Jag har stora fina rabarber så det har blivit några pajer här också. Bäst att passa på när de är nya och mjälla.
Roligt med de där barnbarnssamtalen. Man njuter.
Ha det gott. Kram Eva

Inge sa...

Jo, det är nu rabarbern är som bäst, så det gäller att passa på.
Och barnbarnen är så ljuvliga.
Ha det bra.
Kram
Inge