tisdag, maj 19, 2020

I postlådan

Jippiii! Igår fanns den i min postlåda, min sporttidning. Ja, alltså nu handlar det inte om biffiga muskler och sånt, utan om Tankesport med stort T.

Sent igår kväll så bläddrade jag i mitt exemplar av Mästarkryss nr 3 2020. Så tacksam att jag fick en prenumeration i födelsedagsgåva förra året. Tack!

Igår kväll fyllde jag sedan i alla de gula rutorna i Bildsjuan, för dem kunde jag. Endast en behövde jag hjälp med och den frågade jag förstås av dubbelmorfar.
- Du ska int ha mej och fundera på sånt där, morrade han.
- Men jag vet att du vet svaret och jag kommer int ihåg nu.
- Du med dina korsord, fnyste han.
- Ja, det är bra gymnastik och nu blir du lite aktiverad du med.
- Nä, jag blir bara snurrig i huvudet.
- Men du vet ju nog vad dom där heter spanska _ _ _ _ _ _ _
- Det är något med hästar.
- Jo, hurra! Tack för hjälpen.

Idag vid lunchen löste jag så resten av krysset. Nu har jag 11 tomma rutor kvar i det. I värsta fall får jag googla. Men krysset får ligga till sig lite först. Vem vet vad jag kommer på då jag får sova på saken?

4 kommentarer:

Siv sa...

Hej! Hemma hos oss är vi lite oense om det är fusk att googla vid korsordslösning och i vilket skede man får ta till internet. Hur resonerar proffsen?

Inge sa...

Hej,
Jo, här hörs samma protest, att googlandet är fusk. Men jag googlar nog de ord som blir med en eller två tomma rutor kvar, för det är så retfullt. Det är liksom absolut sista utvägen.
Jag kan också tipsa att korsordshjälpen i SAOL-appen är oumbärlig, liksom synonymlexikon. Och då tycker jag ju nog att det inte är någon skillnad om man har lexikonet som bok i hyllan eller slår upp det på webbsidan synonymer.se
Ibland måste jag också kolla stavningen och då googlar jag. Sport är sånt som jag också måste googla. Jag vet inget om svenska idrottare! :)
Roligast skulle ju nog vara om man hittar någon som löser samma kryss och kunna byta tips och idéer.

Siv sa...

Hej!
Tack för SAOL-tipset! Visste inte att det fanns en app. Den är nu nedladdad. I fortsättningen skall jag vara tyst med mina kritiska kommentarer när andra halvan av hushållet tar till surfplattan.

Inge sa...

Hej,
Håll till godo! SAOL-appen är super!
Och jo, man får nog ta hjälp av surfplattan då och då. :)