måndag, maj 17, 2021

Colin Firth

 – Va, har du köpt den där skräptidningen igen, gormade dubbelmorfar här på veckoslutet, då han upptäckte förra veckans Allers på matbordet, där jag slarvigt nog hade lämnat den fullt synlig. (Åhå, nu fick jag en rekordlång mening igen!)
– Jo, det är ett billigt litet nöje.
– Nä, det är ju samma skrot i varje tidning, precis samma som i den förra.
– Nå, så e de nu int. Korsorden är ju nya och recepten, svarade jag mycket bestämt.
– E du säker på det? Det enda som är nytt i den här är Kronblom, fnyste dubbelmorfar.

Tja, säker och säker. Det kan jag ju inte vara för jag har ju inte sparat alla korsord. Jag borde kanske kopiera dem? Alltså dem som jag har löst och sedan kolla mot lösningarna. Men, äh, det är nog för mycket jobb. I korsorden återkommer ju vissa ord och uttryck, men inte har jag mej veterligt stött på ett korsord som skulle vara samma. Men kanske det förekommer? Att man liksom återanvänder korsord?

Nå, i morse hade jag äntligen, äntligen tid att ta itu med Colin Firth. Intressant. Jag klarade alla gula rutor! Jippiii! Nu har jag endast några vita rutor kvar, som får ligga till sig, tills jag har bättre tid för grubblerier.

Och apropå grubblerier, ibland står det helt stilla i hjärnkontoret. "Finns i GT" stod det i korsordsnyckeln och jag hade fem tomma rutor. Jag lade pannan i djupa vecka och gick igenom alla figurer jag mindes från Gamla testamentet (GT). Adam, Eva, Kain, Abel, Abraham, Sara, Lea, Rakel, Rut, Ester, Lot, Jona, Hagar, Josef, Moses, Aron, Esau men vad sjutton hette nu hans tvillingbror igen? Noa är för kort och hade hans hustru något namn?
Nå, hur jag än funderade, så kom jag inte på något lämpligt namn. När jag med möda började lösa korsande ord, så fick jag C i den sista tomma rutan och småningom gick det upp en talgdank. Det var inte fråga om Gamla testamentet utan om drinken Gin och tonic, alltså en GT. Så nu är frågan om jag har druckit för lite? Eller om jag är totalt värdelös på korsord?

Idag har jag varit effektiv och till lunch fått undan arbetsuppgifterna, e-posten besvarad och kolumnen iväg till redaktionen. Och så har jag hunnit med digistöd på distans. Skönt! Jag har hunnit med min hemuppgift i kursen jag går i. Igår vågade jag till och med öppna Min Skatt och rätta till min deklaration där. Nu är det bara att hålla tummarna att det blev rätt.
Den här veckan måste jag ännu komma ihåg att söka mitt jobb, som nu ligger ute lediganslaget. Nån som är intresserad?
 
För tillfället väntar jag på min PT, som kommer hit igen idag. Huuu! Det är något nytt på gång igen, få se om jag klarar av det.

Önskar er alla en riktigt bra vecka!



Inga kommentarer: