söndag, november 08, 2020

Färdigt firat

Så där, söndagskväll och nu är det färdigt firat. Och kära vänner, vad ni än gör, baka inte kladdkaka vid 22-tiden på kvällen. Så gjorde jag igår och min mage var inte alls överens med mej då de ljuva dofterna av nybakad kladdkaka spred sig i hela huset. Magen ville förstås ha, provsmaka lite. Men jag var mycket bestämd och sade ifrån:
– Nej, här blir det inga kakor före sänggåendet och därmed basta!

Och sen ska det nog inte heller stå i receptet "Ringla på önskad mängd kolasås" (tjinuski). Sånt är livsfarligt och jag tog ju i ordentligt. Hmm... inte blev det vackert, men nog ätbart.

I morse steg jag upp redan klockan 8, för den nästyngsta sade att han och sambon kommer på frukost och jag ville överraska med varmbröd.
Så jag bakade scones och det enligt receptet i boken Sju sorters kakor. Klockan 10 var bordet dukat, bröden varma, tomater, gurka och paprika skivad, men inga gäster syntes till.

Dubbelmorfar rustade till plättstekning och det av somrigt plättmjöl. Sen körde han iväg med min Adam-plåtlåda och hann tillbaka innan gästerna dök upp vid 13.30-tiden. Då hade bröden hunnit kallna och uppskärningarna åkt in i kylskåpet! Och dubbelmorfar höll nästan på att glömma bort att steka plättsmeten.

Som sagt, trots att vi saknade barnbarnen och minstingen, som inte vågade komma på grund av covid-19, så firade vi ändå så att magarna är mätta och belåtna. Och håll i er nu, jag har fått en sockbeställning!!! Jepp, ni läste alldeles rätt. Jag ska sticka två par sockor. Få se nu hur det ska sluta...

Önskar er alla en skön fortsättning på söndagskvällen.
För min del är det nu dags för lite stickning...



Inga kommentarer: