torsdag, april 08, 2021

En vit lögn

 – Va, har du igen köpt en skräptidning, frågade dubbelmorfar i morse då han grabbade tag i mitt nyförvärv.
– Nä, sir du int att den e gammal. Den e från förra veckan. Det står ju första april på den och idag är det redan åttonde.
– Aj ja, svarade dubbelmorfar och lommade iväg med min tidning i högsta hugg. Och så läste han den!!!! Trots att han sa att det är en skräptidning, inte klokt alltså.

De facto, drog jag till med en vit lögn. Jag köpte faktiskt den här tidningen igår då jag såg att det stod "Virka en vårfin sjal" på pärmen. Men schhh, säg inget åt dubbelmorfar. Lite dåligt samvete har jag förstås, eftersom jag är uppvuxen med: "Det är fult att ljuga". Så är jag ful nu?

Tröstar mej ändå med att det var en vit lögn, som inte precis rubbar världen. Och så länge det inte blir en vana att dra till med vita lögner, så må det gå, åtminstone den här gången.
Nästa vecka är det dessutom tidskriftsveckan, så då kan man testa gratis. Men antar att veckotidningarna inte faller under tidskriftskategorin


Inga kommentarer: