måndag, april 19, 2021

Inget socker

– Vi ska sluta med allt socker, sa dubbelmorfar härom dagen.
– Så bra, då behöver du inte sätta Fazers blå i bakskåpet tillsammans med mjölet längre.
– Nä, men jag menade nu int chokon...
– Och så är det slut med socker i kaffet och kvällsteet för din del, pratade jag glatt på, som inte använder socker i mitt te, inte ens honung. Men däremot gärna en citronskiva.
– Nä, men...
– Och härefter är det havregrynsgröt på morgnarna, slut med cornflakes och sylt, fortsatte jag obönhörligt. Nu var jag riktigt i mitt esse.
– Men då får det bli smörgås...
– Häpp, sakta i backarna nu, har du kollat att brödet och pålägget är utan socker. Gurka går nog att äta för den innehåller vatten, log jag mycket ljuvt.
– Nå, men...
– Och vet du, det bästa av allt om vi inte ska ha socker mera?
– Nä, sa dubbelmorfar försiktigt.
– Jo, jag behöver inte laga någon mjöd alls i år. Jippiii!
– Nä, men vi ska nog int minska allt för radikalt på sockret så där på en gång, backade dubbelmorfar. 

Jag tror bestämt att han har sett för mycket på hälsoprogram på tv och inte riktigt tänkt efter vad det betyder att avstå från allt socker. Jag har inget emot det så länge jag får ha mina nötter och frukter ifred. Jag gillar faktiskt lite syrligare saker.

Igår kalasade vi på rester från lördagens lilla fest. Himmelskt god chokladmarängtårta med hallonmousse och blåbärsmousse. Och jodå, här var det minsann socker.

Nu skriva ut tre presentationer, som alla ska hållas av undertecknad i morgon och så bums i säng!
Men ska jag ta med mej en bok eller ett korsord?


Inga kommentarer: