onsdag, april 07, 2021

Inte hälsosamt

– Vi måste sluta äta bröd, sa dubbelmorfar för nån dag sedan.
– Varför det då, frågade jag mellan brödtuggorna.
– Det är int hälsosamt.
– Nå, då får det bli havregrynsgröt istället, sa jag och såg för mej hur dubbelmorfar stiger upp i ottan och kokar gröt, som jag sedan njuter av med lingonsylt på...
– Nä, man får int äta det heller. Det är int hälsosamt.
– Men vad får man äta då? Frukt?
– Nä, man får int dricka juice och int äta frukt heller.
– Men hur ska man då få i sig vitaminer? Ta piller?
– Jag vet int, sa dubbelmorfar olyckligt och fortsatte med att konstatera att frukt innehåller socker, som inte är hälsosamt.
– Man får säkert int äta kött då heller?
– Nä, det är int hälsosamt.
– Så ska jag köpa sojakorv åt dig nu?
– Nä, huj. Det vill jag int ha.
– Men vad får man äta då?
– Jag vet int riktigt. Man ska undvika kolhydrater och köttet innehåller ju proteiner, men...

– Alltså om man int får äta någonting alls så kanske man ska gå och mumsa på en massa piller istället?
– Nä, man kanske kan dricka öl, för det innehåller åtminstone B-vitamin.
– Det var den konstigaste diet jag har hört om, svarade jag alltmedan jag allvarligt började fundera på dubbelmorfars mentala hälsa.

Det visade sig, till all tur, att dubbelmorfar hade sett ett program om växtbaserad kost på TV. Det var alldeles tydligt inte hälsosamt för honom. Härefter får han hålla sig till bilprogram, renoveringsprogram och programserien om hur det går till vid den australiensiska gränsen. Har dock ingen aning om vem som ska vakta på hans TV-tittande. Mej kan ni inte räkna med, för jag lägger mej snällt i tid. Jag sitter inte uppe och ugglar halva natten, för det är inte hälsosamt. Någon gång kan det dra ut lite på tiden då jag får för mej att något projekt måste bli färdigt...

Eftersom det är onsdag idag, så kommer dagens frukostbild här:

Antagligen är det här inte hälsosamt? I morse var det lite enkel dukning då brödet var slut... men det har jag åtgärdat idag, så det blir säkert bättre i morgon...
Men visst är väl knäckebröd och ägg ändå lite hälsosamt?


Inga kommentarer: