fredag, augusti 09, 2024

Hela eftermiddagen i köket

Min telefon ringde mitt på dagen:
– Är du påklädd, frågade nästyngsta sonen.
– Jo, förstås.
– Bra, vi är där om tre minuter.

I rasande fart klädde jag mej i stadskläder.
– Det där var rallyfart, konstaterade bisin min.
– Det var från 0 till 110 på två sekunder. Så där snabb är du aldrig när jag ber dig göra nånting, sa han lite småsurt. Men det är ju lite skillnad om nån säger att han bjuder en på lunch eller om man måste göra någonting tråkigt i hushållet.

Jag var alltså iväg till stan på lunch, blev bjuden på Butterchicken i Saino. Mums! Ibland tror jag att jag bra skulle överleva enbart på naanbrödet. Nästyngsta sonen var ett varv till mataffären, så jag fick 50 gram jäst, två burkar gräddfil och en djupfryst mördeg.

Jag valde att baka med jäst, för jag har längtat så efter blåbärsbulle. Blåbären fick jag igår av min svägerska och hennes sambo. De behövde åtgärdas omgående eftersom en del var plockade redan i måndags.

Jag snurrade ihop en liten deg och simsalabim, så hade jag en hel plåt med blåbärsbulle.

Medan degen jäste svängde jag ihop en burk "skakagurkor", uttalas med kort a. Kallas också för klappgurkor eller mormorsgurkor. Tyvärr hade jag ingen dill, men innehållet kommer nog att snabbt gå åt ändå. Gurkorna är från egen trädgård.

I vårt hushåll är det strid om kantbitarna! Till all tur var jag ensam i köket då bullplåten hade svalnat så mycket att jag kunde skära upp en bit åt mej!

Jag tillbringade alltså hela eftermiddagen i köket medan solen lyste lockande utanför fönstret. Och jag är inte färdig med köksarbetet ännu, för bisin min kom hem i solnedgången och hämtade mera blåbär åt mej. Den här gången ska jag nog frossa i dem, tror jag. alternativt baka blåbärsmuffins.

Bisin min försöker säkert blidka mej, för jag blev lite förtörnad på honom då jag fick höra att han på mina vägnar tackat nej till sockgarner, som en 80 plussare ville bli av med. ARGH! Självklart skulle jag ha räddat de garnen. Vågar jag ringa till damen ifråga och säga att ja tack, jag vill gärna ha garnen?

Virkade lite ikväll och tyvärr, tyvärr kom det en knut emot, en fnurra på tråden!

Nu dags att göra nånting åt de nya blåbären, sen virka några varv och därefter i säng.

Hoppas att ni får en trevlig lördag.
Jag kan tipsa er om att Säie wool (står längst nere på webbplatsen) har öppet i morgon, 10 augusti, klockan 10 - 16. Skulle nog vara kul att åka till västra grannstaden, men...





2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad jag är fånig att jag flög iväg just nu när det finns blåbär och Inges blåbärsbulle. 🫐🫐🫐🫐🫐

Inge sa...

Joo, helt fel planerat tidsmässigt. Vi får skicka Hannelore efter dig. Först måste hon förstås skaffa pass. Men det är lite knepigt, för hon vägrar gå till fotografen! 😊