lördag, augusti 03, 2024

Pappersmoln

Idag har jag varit iväg med yngsta sonen.
– Jag tycker att du ska få besöka Borgå, sa han igår. Det tycker jag var riktigt snällt. Inte för att jag visste om att jag skulle ha något speciellt ärende till vår västra grannstad. Men yngsta sonen brukar alltid hitta på bra saker, så jag var förstås genast med på noterna.

Han parkerade bilen nere vid ån och sedan småspurtade vi i regnet till Rosso. Med tom skrikande mage kan man ju inte göra nånting, så bäst att äta först.

Jag valde getostsallad. Den var både mättande och god. Jag skulle gärna ha velat ha en bit getost till. De där svarta priplorna är frön, sesamfrön tror jag visst det var.

Trots att jag inte riktigt orkade med all grönsallad, så fick jag ändå beställa efterrätt. Marinerade jordgubbar, havrecrumble och vaniljglass. Mums!

När vi var färdiga hade det slutat regna och vi vandrade iväg till Paperipilvi (Pappersmoln).

På gatan bongade jag den här skönheten, en Chevrolet Corvette.
– Sluta fota nu, man får ju skämmas, sa yngsta sonen, så jag fick vända ryggen till bilen och traska vidare.

Paperipilvi är en "farlig" affär, för där finns så mycket, som man villhöver.

Ni kan aldrig ana hur glad jag blev när jag hittade det här paketet med klippdockan. Som jag har letat och frågat efter klippdockor än här och än där. Och nu hittade jag i affären jag inte skulle ha nånting ifrån!

– Du behöver en tofs, sa yngsta sonen och så fick det bli så. Nu har jag både en tofs och ett handmade märke.

Och så kunde jag inte låta bli, tre nystan med sockgarn från Markus Company i Jakobstad. Visste ni att det finns sånt här garn? Nä, inte jag heller. Nu gäller det bara att sätta upp maskor och testa!

På hemvägen handlade vi ännu lite matvaror. Komplettering behövdes i kylskåpet.
En fin lördag i trevligt sällskap.

Önskar er en skön söndag!





Inga kommentarer: