måndag, april 04, 2022

Påskgodis

I morse vaknade jag upp till snö! Bläää! På med vinterkängorna igen, inte alls kul. Jag vill gå med skor, för det tycker mina fötter om. Nu har snön smält och från och till kommer det ner något obestämt mitt emellan regn och snö. Jag hoppas på uppehållsväder, för jag vill inte köra till västra grannstaden i snöglopp.

– Du ska beställa från nätet, säger mina barn åt mej då jag ibland beklagar mej över att jag inte riktigt hittar det jag vill ha. Nå, det där med nätet har allt sina sidor. Häromsistens kollade jag på Sokos 3+1-dagar. Och vet ni vad? Jo, nästan allt jag ville ha så stod det på andra inhemska språket: Vain myymälässä, fritt översatt, endast i affären. Hmmm... beställ nu sedan från nätet.

Men palmsöndagen är i antågande, likaså påsken, så jag beslöt att sända in en liten beställning till Fazer.


I måndags för en vecka sedan hämtade äldsta sonen en låda påskgodis från postautomaten i varuhuset i stan. Och nu, eftersom jag var ute i så god tid, så finns det en viss risk att påskgodiset tar slut före påsk!
– Kan vi inte öppna Geisha-lådan?
– Nej, vi ska ha den till påsken.
– Men vi kan ju köpa en ny.
– Nej, den här finns inte i affären.

Eftersom jag inte är allt igenom elak, så fick karlarna smaska på godis från den här påsen. Det är andra sorteringen och jag har ingen aning om vad innehållet är. Har vare sig sett eller smakat på sådana här karameller tidigare. Det tog förstås inte lång tid innan påsen var tom. Sen fick karlarna i huset ytterligare tre chokladstänger på man. Och det tycker jag nog att räcker för tillfället, inte sant?
Dubbelmorfar tror inte att det kommer påskhäxor hit i år heller, men jag vill vara förberedd i alla fulla fall. Så nu får jag allt vakta lådan, så det inte försvinner mer godis därifrån!

Det bästa idag så här långt:
  • Vaknade 20 minuter före väckarklockan!
  • Har klarat av veckans och dagens första arbetspass.
  • Dubbelmorfar har bjudit på kokt potatis och pripelsås (alltså köttfärssås på högsvenska), lingonsylt och rivna morötter. Så nu kommer jag att orka med eftermiddags- kvällspasset i västra grannstaden. 
Ha nu en riktigt skön fortsättning på måndagen.
Snart är mina håltimmar slut och jag ska iväg och jobba.


Inga kommentarer: