tisdag, juli 19, 2016

Ei pöllömpää - Inte så uggligt!

Igår, måndag, var jag igen ute på äventyr i trevligt sällskap med min mamma och lillbrorsan från Åland. Vi började förstås i Strömfors Bruk, var annars?
Minstingen börjar redan bli lite orolig:
- Är du alls någon annanstans än i Strömfors, frågade han.
Jovisst, idag ska jag ju iväg till grannstaden, dvs åt rakt motsatt håll.

Det första mamma gjorde när vi kom fram var att gå till A'la Talli hantverksboden.

Och så köpte hon en uggla åt mej! Perfekt, nu behöver jag inte fundera om jag skall virka en korg för de där extra wc-pappersrullarna.

Det finns många hantverksbodar i Bruket. Här ett blickfång utanför Letkis.

Här är ingången till Virginiabodan. Knappt man vågar gå in där ifall det fastnar nånting i händerna.

Också här i Axel och Ida hittas gediget hantverk.

Vi fortsatte österut och intog lunch i Pyttis.
Därifrån fick jag den här fina ugglemuggen. Vi har visst fått ugglor på hjärnan! :)

Sedan körde jag iväg till Prisma och så shoppade vi loss med mamma. Lillbrorsan försökte avstyra både det ena och det andra. Han lyckades riktigt bra beträffande min mamma. Men det gick sämre med mej. Han vågade ju inte säga emot storasyster! :)

Här är nu 2,5 kilo trikå som ska bli en stjärnformad matta. Och nu hoppas jag verkligen att den här mängden räcker till. Alla hade röd prislapp, dvs -30 % rabatt. Ge mej nu lite tid så jag hinner sätta igång.

Och så ett gult nystan Miami till mitt virkade korgprojekt, som jag påbörjade förra veckan.

Garnhyllorna är farliga, mamma hittade också ljuvliga nystan i alla möjliga färger.

Ett annat ställe, som är mycket farligt för mej är tidningshyllan. Dagens skörd. Suck!

Tack till lillbrorsan för trevligt sällskap och hjälp med bärandet och ett stort TACK till mamma för allt!
Enda smolket i glädjebägaren är att jag lyckades riva sönder min favorit t-shirt på en spik i en stol. Buäääh! 
Mamma tyckte jag skulle köpa nytt i Prisma, men jag vägrade. Ska försöka trixa nånting. Få se om jag klarar det.

Ajjo, ei pöllömpää går inte att översätta till svenska! Pöllö = uggla ei = nej. På svenska skulle ei pöllömpää kanske bli nånting i stil med inte så vådligt eller inte så farligt. 
Men ganska farligt är det ju nog att vara med mamma! :)


Inga kommentarer: