söndag, januari 03, 2010

Förra natten...

... fick jag äntligen mössan färdig. Den som jag lovade skulle bli födelsedagspresent åt minstingen när han blev myndig i november. Tänk sådan tid det tog att sticka två aviga och två räta på rundsticka nr 4½. Han fick själv välja garnet, svart-grå-vitmelerat Novitas 7 bröder Raita. Randningen skötte alltså sig själv. Skönt. Lite trist stickning tyckte jag. Därför blev den liggande på tok för länge. Men nu har den varit välbehövlig för gradstocken här i sydöstra Finland i den nya storstaden Lovisa visar hela -26,8. BRRRRR!
Å andra sidan kan man ju se det från den positiva sidan. Nu har jag minsann varit flitig som redan första dagen på det nya året färdigställt ett jobb! :)
Borde mössan fodras med något tunt svart trikåtyg?


Modell: Mätte yngste sonens huvud och lade upp maskorna och stickade helt på eget bevåg
Garn: 7 bröder Raita av Novita, svart-vit-grårandigt
Åtgång: 114 g
Stickor: Rundsticka nr 4½ och strumpstickor nr 4

Jo vuoden ensimmäisenä päivänä, tai oikeastaan yönä sain tämän myssyn vihdoin päätetty. Nuorin poika oli toivonnut tämmöinen synttäriksi jo maaraskuussa kun hän täytti 18 v.
Malli: Omasta päästä! :)
Lanka: Novitan 7 veljestä Raita, musta-harmaata-valkoista
Menekki: 114 g
Puikot: Pöyröpuikot no 4½ ja sukkapuikot no 4

2 kommentarer:

Smycka sa...

Mössan blev jättefin! Härligt garn ocså! Jag hade inte fodrat mössan. Kram kram =o)

Inge sa...

Hej! Tack! Ja, garnet är fint och så lätt att randa med. Det är ypperligt till sockor också för det består av 75% ull och 25% polyamid.
Och jag tror nog som du att mössan får vara utan foder. Sonen sade att han drar upp rockhuvan då det blåser. Skönt, då behöver jag inte förstöra min skapelse med min obefintliga sytalanger! :)