onsdag, augusti 12, 2015

Södernresan

I lördags var jag iväg söderut tillsammans med tre söner och den enas blivande fru. 
Det var disigt och hett.

Dessvärre hann vi inte njuta så mycket av däcksvistelse och böljan den blå, för vi hade bilen med ombord och då går ju en hel del tid åt att sitta i kö och vänta... vänta... och vänta...
Ja och på ditvägen var det också lång kö innan jag fick tag på räksmörgåsen, som skulle mätta magen tills det var lunchdags.

Vi hade riktigt trevligt även om jag inte alls fick besöka garnaffären med stort G, såsom för två år sedan.

Nej, nu hamnade jag här vare sig jag ville det eller ej. Och där gick jag omkring med ögon stora som tefat. Jösses, vad mycket olika flaskor det finns. Borde jag ha köpt några på basen av hur flaskorna såg ut? Nu höll jag mej dock till en biodynamisk vitvinsflaska från Tyskland och J.P Chenet rosa sparkling-bubbel. Dem behöver jag nästa vecka.

Och sedan tog vår skickliga chaufför oss hit med hjälp av den eminenta Astrid. Och jag som log i mjugg när vi fick med de europeiska kartorna i navigatorn. Tänkte att vi aldrig nånsin skulle behöva dem. Där ser man hur man kan bedra sej.

Här vandrade vi omkring i köpcentret. Vi gick in och ut ur skoaffärer med minstingen. Han hittade tyvärr inget, men jag, oh la la, köpte tre par Rieker-skor till priset av vad ett par skulle ha kostat här i Finland. Så glad, har inte köpt skor på tid och evighet, så det fanns verkligen ett uppdämt behov att fylla där. Väldans intresserad av shopping med stort S var jag nu inte. Men i H&M lyckades jag hitta två solklänningar och en topp för under 20 euro. Och så klart slog jag till. Jag har ju inte köpt kläder heller på över ett år, så... Och nu i värmeböljan har jag haft stor glädje av klänningarna. Till jobbet kan jag förstås inte ta dem, för sådär halvnaken upptill kan jag minsann inte vara där. Men här hemma passar de bra att ha på sig då jag sitter på balkongen och stickar...

Vi lunchade och jag satsade till och med på en gin and tonic-drink i värmen.

Och sen gick det som det gick... Prisma har ju garnhyllor och det är inte mitt fel, eller hur? Till råga på allt hade jag lämnats alldeles obevakad. Tänk att sönerna vågade! :)Jag köpte också en uppsättning strumpstickor i akt och mening att sätta upp en liten sockstickning för hemfärden. Inspiration fick jag av de två damerna som på ditvägen satt vid var sitt bord och virkade. Den ena hade vitt fiskargarn och den andra rött yllegarn. Gissa om jag dreglade och längtade? Och jag hade lämnat hem mitt handarbete av hänsyn till mina stickkänsliga söner.
På hemfärden blev dock både garn och stickor kvar i bilen så det blev inget handarbetande då heller.

En eloge ger jag åt den äldsta, som tyckte att jag nog skulle få besöka den där garnaffären när det blev lite tid över, som vi inte riktigt visste hur vi skulle slå ihjäl. Vid det laget hade affären redan stängt, så... och ja, de två andra sönerna har ju helt rätt, jag ska inte ha mera garn...

Vi besökte istället Rimi. Och där fanns allt möjligt, mest matvaror.
Jag gick förstås via tidningshyllan. Alltid kul att kolla in utbudet. Blev förstås glad då jag hittade en av mina favorit sticktidningar och måste ju bara ha den. 
Trots de 25 tipsen om hur man kan bli en snabb stickerska så kommer jag även i framtiden att njuta av mitt långsamma sticktempo. Det är ju meningen att det ska vara avkoppling och inte stress. Lite funderar jag nog över om jag kanske ändå ska börja sticka vänsterhänt och på så sätt aldrig behöva vända stickningen. Det är ju bra att aktivera båda hjärnhalvorna. Men det får nog anstå tills vidare. Bland de andra tipsen kan jag nämna bland annat att sätta upp en tidsgräns (deadline) för när ett projekt ska vara färdigt, hjälper en del människor. Själv skjuter jag endast på hela projektet typ så här: Äh, jag hann inte få färdigt till julen, det får bli en födelsedagspresent istället. Hups, jag hann inte få det färdigt till födelsedagen heller, det får bli en namnsdagspresent. Åhå, var det namnsdag redan nu? Ajdå, nu får det nog bli en julklapp i år istället. Det här går ju bra om det gäller stickade sockor och dylikt eller virkade pannlappar. Men ack och ve om det handlar om växande barn...
Ett annat råd var att man inte skall sticka och dricka. Självklart, inte sant? Men nu köpte jag ju två flaskor, som jag tänkte använda till Stick och drick!

En fin resa tillsammans med sönerna och skönt att få komma hem till egen säng mitt i natten. Skönt också att ha två kunniga chaufförer, som körde på var sin sida om Finska viken. Visst är det lyx att kunna åka över till utlandet på en dag? Båtfärden tar ca 2 h/resa och kostar ungefär samma som en bussresa till huvudstaden härifrån. Inte riktigt klokt alltså.

I huvudstan när vi packade om och ekenäsborna for iväg åt sitt håll med sin bil fick jag ännu de här garnnystanen. Nystanet längst nere till höger är redan paxat. Hurudana sockor det riktigt ska bli vet jag inte ännu, men kanske inte de där vanliga? Jag bläddrar och bläddrar bland alla mönster... flätor? Spetsmönster? Spiral? Långt eller kort skaft? Åååh, denna beslutsångest...





Inga kommentarer: